Oscars 2025

Qui és Mikey Madison, la guanyadora de l'Oscar a la millor actriu?

La protagonista d''Anora' ja havia destacat a la sèrie 'Better things'

BarcelonaNo hi ha res que agradi més a Hollywood que els contes de fades amb final feliç. Fins i tot més que els relats de redempció i segones oportunitats. Així s'ha demostrat als Oscars d'aquest any, en què una gairebé desconeguda Mikey Madison (Los Angeles, 1999) va prendre l'estatueta a Demi Moore, a qui tothom donava per guanyadora per l'arriscada interpretació a La substància. Anora, l'extraordinària pel·lícula de Sean Baker per la qual Madison ha guanyat l'Oscar amb només 25 anys, comença com un conte de fades per transformar-se en una comèdia esbojarrada i es clausura amb un devastador final que no té res de feliç, però que sens dubte ha estat fonamental per al triomf de la jove actriu a la cerimònia de diumenge.

És habitual llegir que Madison va ser “descoberta” per Quentin Tarantino a Hi havia una vegada a Hollywood (també ha participat a Scream, l'última seqüela de la saga de terror creada per Wes Craven), on encarnava una de les integrants de la família Manson. Tot i això, el paper que precedeix d'una manera més directa el de la vitalista i llenguda treballadora sexual que encarna a Anora és el de Max, la descarada filla adolescent de Pamela Adlon a la fabulosa sèrie televisiva Better things. Adlon és la creadora i protagonista d'aquesta dramèdia autobiogràfica en què una madura mare divorciada ha de bregar amb les tensions que es generen entre els seus desitjos personals i les exigències de les seves tres filles. Better things, més una successió de moments esporàdics que un relat lineal i unitari, permet una combinació de tons narratius, entre l’humor absurd i el drama, que acosta la sèrie als ritmes volubles, canviants, de la vida mateixa.

Cargando
No hay anuncios

En el primer episodi de Better things, la Max (Madison), una adolescent de 16 anys, proposa a la seva mare (Adlon) sobtadament, i amb una desimboltura que desarmaria qualsevol progenitor, que li compri marihuana: “Ets la meva mare!”, afirma, “Vull que sàpigues si vull practicar sexe o vull drogar-me!”. La convicció amb què Madison llança una idea tan extravagant, que subratlla amb una gestualitat molt mesurada (en un moment concret, es posa les ulleres de sol per aïllar-se de la reacció escandalitzada de la seva mare), provoca que l'escena sigui brutalment còmica i presenta la Max com un personatge desconcertant: a estones frívol, en altres moments fràgil, gairebé sempre exhibint una gestualitat irada, d'enuig perpetu contra el món.

Cargando
No hay anuncios

La imprevisibilitat i la volubilitat emocional, així com aquest gest irat permanent, aquesta resistència obcecada, adolescent, a acceptar les coses tal com són, constitueixen algunes de les característiques centrals de la interpretació de Madison a Better things que Baker explota a fons a Anora. Si el film guanyador de la Palma d'Or a Canes i de l'Oscar a la millor pel·lícula aconsegueix un equilibri perfecte, sempre a la corda fluixa, entre la comèdia romàntica, l'humor físic, el comentari polític sobre la lògica explotadora del sistema capitalista i el drama més feridor és, en gran manera, gràcies a la capacitat de Madison per transitar, amb extrema convicció, pels diversos estats emocionals que Anora, el seu personatge i el centre neuràlgic d'una pel·lícula eminentment coral, requereix.

Parlàvem a l'inici de l'extraordinària escena de cloenda del film de Baker, i veient-la és difícil no recordar un dels moments més commovedors de la primera temporada de Better things. Enmig d'un sopar distès i alegre amb la seva mare i els amics d'aquesta, la Max confessava impulsivament que se sentia una perdedora i que creia que ja no faria res important amb la seva vida. Era la cara desencaixada, la mirada perduda i la veu fràgil de Madison la que, sobtadament, provocava un gir tonal que convertia el que era fins a aquell moment una comèdia en un drama que generava un silenci empàtic al voltant de la jove. L'episodi en què apareixia aquesta prodigiosa escena es deia Febre de futur; un títol que pot llegir-se ara com un presagi del brillant avenir que li espera, sens dubte, a Mikey Madison.

Cargando
No hay anuncios