La Fiscalia investiga la denúncia contra Julio Iglesias per agressions sexuals a extreballadores domèstiques
Dues dones acusen el cantant de sotmetre-les a abusos i maltractaments de forma continuada el 2021 a les seves mansions del Carib
Barcelona / MadridDues dones que treballaven per a Julio Iglesias (Madrid, 1943) a les seves mansions del Carib acusen el cantant d'haver-les agredit sexualment, segons destapa una investigació publicada aquest dimarts per Eldiario.es i Univision Noticias. Els fets haurien tingut lloc l'any 2021, i les víctimes, contractades en règim intern una com a treballadora domèstica i l'altra com a fisioterapeuta, denuncien que van rebre pressions per mantenir relacions sexuals amb Iglesias, bufetades, tocaments, insults i vexacions físiques i verbals, així com un ambient de control i assetjament continuat. Ni Julio Iglesias ni el seu entorn han fet declaracions. Segons ha confirmat la Fiscalia de l'Audiència Nacional a l'ARA, es va presentar una denúncia contra el cantant el 5 de gener i s'han iniciat les diligències d'investigació penal preprocessals. Les investigacions de la fiscalia tenen caràcter reservat per protegir les presumptes víctimes.
Una de les dones explica que, amb la presència i la participació d'una treballadora que tenia més jerarquia al servei domèstic, Iglesias pràcticament cada dia la feia anar a la seva habitació i la penetrava amb els dits analment i vaginalment o li havia de practicar sexe oral. L'altra dona explica que el músic li feia petons i li tocava els pits quan ell volia, en situacions quotidianes. Els fets passaven a les cases que Iglesias té a Punta Cana (República Dominicana) i a Lyford Cay (Bahames), i amb coneixement i complicitat de les persones encarregades de gestionar la mansió i el personal. La més jove tenia 22 anys i el músic 77.
Les presumptes víctimes van recórrer a una entitat internacional de drets humans per denunciar el seu testimoni i van rebre assessorament legal abans d'arribar als mitjans. Eldiario.es afirma que es tracta d'una investigació que s'ha allargat tres anys, per a la qual han contactat amb una quinzena de dones del servei i altres treballadors del músic. Les afectades eren dones de classe baixa, que treballaven internes i podien sortir poc de les mansions, eren joves (25-35 anys), no podien ser amigues i no podien tenir parella mentre treballessin per Iglesias. Per accedir a la feina havien d'enviar cinc fotografies. La selecció la feia l'encarregada del personal. Els feien passar exàmens mèdics, incloent-hi visites ginecològiques i proves de malalties de transmissió sexual.
També expliquen que el cantant tenia un caràcter irascible, que les feia viure en tensió, sota una estructura laboral molt jeràrquica i aïllades. Hi havia "el servei" i "les senyoretes", que podien ser fisioterapeutes o les encarregades, que tenien un altre estatus. A les membres del servei el músic els controlava el mòbil, el menjar del plat i quan tenien la regla i les sotmetia "a través de la por". Quan es negaven a les seves peticions sexuals les humiliava i els feia xantatge emocional. Segons el diari, Iglesias té moltes treballadores contractades, fins a setze, que treballen les hores que calgui cada dia, sense vacances reglades. Les escollides l'acompanyen en viatges i estades, per exemple a Espanya, però tampoc se'ls permet sortir amb normalitat de la casa. El que sí que se'ls demanava era banyar-se al mar en biquini amb ell i que li fessin massatges, i en el cas d'un dels testimonis explica una submissió sexual pràcticament diària. En alguns casos, a les trobades també hi participava la mestressa que gestionava la casa, i en altres ocasions ho justificava dient a la treballadora que servia per alleujar el dolor del músic. Les noies lamenten que s'abusés de la seva vulnerabilitat econòmica i social per exercir aquests abusos sexuals, laborals i psicològics.
Un apèndix a la seva biografia
Les reaccions polítiques al cas Julio Iglesias no s'han fet esperar. Fins i tot el govern espanyol s'hi ha pronunciat: "És un treball periodístic que em mereix molt de respecte", ha dit la portaveu, Elma Saiz, que ha assegurat que l'executiu està treballant perquè "no hi hagi cap espai d'impunitat". "Reafirmo el compromís ferm del govern davant de qualsevol violència, assetjament o agressió contra les dones". I ha afegit: "No mirarem cap a una altra banda, hem de ser contundents contra aquesta xacra". No ha aclarit si li retirarien la Medalla d'Or al Mèrit en les Belles Arts.
Des de Més Madrid han demanat que l'alcalde de la ciutat, José Luis Martínez-Almeida, li retiri la medalla de fill predilect i que la presidenta de la comunitat, Isabel Díaz Ayuso, faci el mateix amb una medalla regional. Ayuso, de fet, ha sortit a defensar-lo: "La Comunitat de Madrid mai contribuirà al desprestigi dels artistes i menys del cantant més universal de tots", ha afirmat la líder del PP madrileny. "Les dones violades i atacades són a l'Iran, amb el silenci còmplice de l'ultraesquerra", ha dit.
Entre les múltiples reaccions que ha causat la notícia, hi ha un comunicat de Libros del Asteroide i l'escriptor Ignacio Peyró, autor de la biografia El español que enamoró el mundo. En aquell llibre, publicat el febrer del 2025, l'escriptor parlava de la condició de "latin lover" del músic, i hi recollia què passava al voltant del cantant, que, d'altra banda, sempre havia fet gala de la seva virilitat a les cançons i declaracions públiques. Parla, per exemple dels "costums d'Indian Creek, on el sexe, segons els records del personal de la casa, «estava present i a l'abast de tothom, com el caviar beluga» i un no havia de fer «més que servir-se»". També hi diu: "Tenia la seva mansió «plena d'alegria i bellesa», és a dir, de noies joves". Aquest dimarts autor i segell han mostrat la seva "profunda consternació" i han explicat que el llibre es va fer "amb informació pública disponible" abans de la notícia publicada avui. A més d'expressar el suport a les víctimes, afirmen que consideren necessari "oferir quan puguin una nova edició revisada i actualitzada".