El MNAC explora 'La batalla de Tetuan', de Fortuny, amb una exposició monogràfica
El museu s'endinsa en la creació i les vicissituds de la gran obra de Marià Fortuny i la versió que en va fer Salvador Dalí a través de 130 obres, entre dibuixos i fotografies.
BarcelonaEl MNAC enceta una nova línia de treball pensada per posar en valor la col·lecció amb una exposició monogràfica sobre 'La batalla de Tetuan', de Marià Fortuny, 'La batalla de Tetuan de Fortuny. De la trinxera al museu'. La mostra, formada per més de 130 dibuixos, fotografies, documents i objectes, ocupa les sales dedicades a l'artista reusenc dins el recorregut de la col·lecció permanent. Les altres obres de l'artista que s'hi solen exposar es podran veure a partir de divendres en una exposició commemorativa del 175è aniversari del seu naixement.
La mostra és fruit de les investigacions que els comissaris, Jordi À. Carbonell, professor de la Universitat Rovira i Virgili, i Francesc Quílez, conservador en cap del Gabinet de dibuixos i gravats del museu, ha portat a terme al llarg de mes d'un any. Amb motiu de l'exposició s'ha editat un llibre que recull les darreres novetats sobre l'obra. Tot i que va quedar inacabada, 'La batalla de Tetuan', que té unes dimensions de 9,7 x 3 metres, és la pintura d'història més rellevant de l'art català i espanyol del segle XIX.
Per a Carbonell, l'obra de Fortuny ofereix una visió apologètica del poder de l'Estat, perquè es tracta d'"un quadre amb molta càrrega ideològica".
És, continua el comissari, "un document visual històric d'aquell esdeveniment, molt diferent de les pintures d'història coetànies, en què l'artista intenta donar una visió versemblant d'un enfrontament bèl·lic lluny de l'heroïcitat dels pintors romàntics".
Els comissaris també han dedicat un a 'La Batalla de Wad-Ras', una altra obra de Fortuny que es conserva al Museu del Prado i que és il·lustrada per la gairebé totalitat d'estudis i treballs preparatoris de l'obra. La mostra també dedica un àmbit a Salvador Dalí, promogut per la Fundació Gala-Dalí, que evoca la versió de 'La batalla de Tetuan', de grans dimensions, que va fer el pintor empordanès, i que es van exhibir juntes al Saló del Tinell de Barcelona el 1962.