Cultura 14/09/2021

Mor el pioner Carlos Pérez Siquier, un fotògraf sense filtres

L'andalús tenia 90 anys, va fundar el grup Afal i va renovar la fotografia espanyola des dels anys 50 amb sèries com 'La Chanca' i 'La playa'

3 min
Carlos Pérez Siquier en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl fotògraf Carlos Pérez Siquier (Almeria, 1930) ha mort aquest dilluns als 90 anys. Siquier va ser un dels puntals de la renovació de la fotografia espanyola des de mitjans dels anys 50, quan va fundar l'Associació Fotogràfica Almeriense (Afal) juntament amb José María Artero i altres fotògrafs. El grup -que més tard va sumar fotògrafs catalans com Oriol Maspons, Xavier Miserachs, Leopoldo Pomés i Ramon Masats- va donar a conèixer un gran nombre d'artistes d'aquesta disciplina i va revolucionar el panorama fotogràfic espanyol desafiant la dictadura. "En aquella època s'havia perdut el rastre de la cultura fotogràfica a Espanya. Va donar impuls a la renovació de la fotografia i va aconseguir que els millors fotògrafs s'aglutinessin al voltant d'Afal", explica la historiadora de la fotografia Laura Terré, que ha sigut comissària d'exposicions de Pérez Siquier.

Siquier va estudiar fotografia a l'Escola d'Art d'Almeria fins al 1950, i el 1956 va començar la sèrie La Chanca, que plasmava la misèria d'Almeria durant el franquisme des d'una mirada optimista i que és considerada una fita referencial de la seva carrera. La Chanca va sorgir en un moment "en què la fotografia artística consistia en idealitzar la realitat i allunyar-se del dia a dia", diu Terré. Siquier va optar pel contrari, "encarant-se al que era la seva realitat de forma molt directa i natural" i defugint la idea d'una fotografia d'evasió o romàntica. El 1959 va exposar a París El entierro, una altra de les seves peces més rellevants, en una mostra conjunta d'Afal i el grup Les 30x40. Els negatius i positius d'aquesta obra es van perdre i mai s'han aconseguit recuperar.

Després de dirigir l'Anuari de Fotografia Espanyola Everfoto i exercir de corresponsal a Espanya per al Club Photografique de París Les 30x40, Siquier va reprendre la sèrie La Chanca, però en color. Les imatges reivindiquen el caràcter lluitador d'aquest barri d'Almeria mitjançant escenes quotidianes de casaments, veïns i infants jugant al carrer. Un any més tard va començar a treballar com a fotògraf independent per al ministeri d'Informació i Turisme.

Una fotografia de la sèrie 'La Chanca'

A la recerca de la provocació visual

L'obertura d'Espanya al món als anys 60 i l'arribada del primer turisme de masses va transformar Almeria, i ell ho va immortalitzar. El 1972 va iniciar la sèrie La playa, en què va retratar els turistes a les platges del Mediterrani amb ironia i mordacitat. Les obres mostren homes i dones vestits amb colors llampants i prenent el sol, en primers plans que mostren cossos diversos i que juguen amb les formes i la llum. El 1991 va participar a la mostra Cuatro direcciones del Museu Reina Sofia i, dos anys després, va ser nomenat acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Granada. "Tenia un delit per la mirada, buscava la provocació visual. Per això a les seves fotos tenen tanta importància els teixits, la llum i els enquadraments", assenyala Terré, que el 1997 va comissariar la primera gran exposició antològica del fotògraf, impulsada per La Caixa. "En aquell moment era gairebé desconegut per a la cultura fotogràfica espanyola. Va ser el moment de rescatar-ne l'obra", afegeix la comissària.

Siquier va rebre el 2003 el Premio Nacional de fotografia. El jurat va voler reconèixer així "la seva trajectòria professional i el seu afany constant de renovació a la recerca de nous llenguatges fotogràfics, així com la influència que ha tingut en la fotografia espanyola contemporània". El mateix any també se li va concedir la Medalla d'Andalusia. "El reconeixement i l'auge de la fotografia andalusa a Espanya deu molt a l'empenta personal, el compromís professional i el talent creatiu de Pérez Siquier", va dir aleshores el govern andalús. Dos anys després va rebre el Premi Pablo Ruiz Picasso d'Arts Plàstiques.

Una imatge de la sèrie 'La playa'

El 2009, el Museu Reina Sofia va incorporar a la seva col·lecció 12 fotografies de La Chanca, i sis anys més tard va rebre una donació amb tota la documentació i els arxius d'Afal que eren en mans de Pérez Siquier. El febrer de l'any passat la Fundació Mapfre va inaugurar a Barcelona una àmplia retrospectiva de Pérez Siquier amb imatges inèdites, que el reivindicava com un dels fotògrafs espanyols més importants de les últimes dècades. Fins als últims moments, Pérez Siquier va retratar tot el que l'envoltava. "L'última vegada que va estar ingressat a l'hospital es va endur la càmera i va fer fotos a l'habitació", recorda Terré, que descriu l'artista com "un referent" de la fotografia "que seguirà marcant les noves generacions".

stats