Música

Un Cruïlla amb quatre cares: de Pet Shop Boys a María Becerra

The Smashing Pumpkins, Kasabian, Olga Tañón i Avril Lavigne formen part de la lletra grossa del festival

3 min
Pet Shop Boys al Parc del Fòrum, durant el Primavera Sound 2023.

BarcelonaUna jornada de músiques urbanes. Una altra amb merengue, salsa i jazz cubà. Una tercera dedicada al pop-rock. I una quarta amb una escudella de ritmes i estètiques diferents. Així és la catorzena edició del festival Cruïlla, que se celebrarà al Parc del Fòrum del deu al tretze de juliol. En el cartell, noms com Pet Shop Boys, The Smashing Pumpkins, Avril Lavigne, Olga Tañón, María Becerra, Kasabian, Oques Grasses, The Tyets i Chucho Valdés. Tot plegat, una seixantena de concerts.

“Mantenim els pilars, els eixos que defineixen el festival”, explica el director del Cruïlla, Jordi Herreuela, en roda de premsa a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, la seu històrica del principal patrocinador de l’esdeveniment. Els eixos són quatre. El primer té a veure amb el públic: “Som un festival que s’adreça en primera instància al públic local”, diu Herreruela. Això explica que grups com Oques Grasses i The Tyets puguin ocupar espais i horaris principals.

El segon eix fa referència a la dimensió. “No hem volgut ser els més grans, sinó els millors, amb un aforament limitat a 25.000 persones per dia. Entre un festival boutique i els grans festivals, hem creat un model de festival”, diu el director del Cruïlla, per a qui “posar límit al creixement” esmorteix l’impacte en l’entorn. “És un festival que té unes regles del joc: no cal tenir 80.000 persones, sinó 25.000”, ha dit més endavant Xavier Marcé, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona. 80.000 espectadors diaris va tenir el Primavera Sound el 2022, que fa servir molt més espai que el Cruïlla. Segons Marcé, “hi ha un debat sobre l’ús de l’espai públic, i els festivals estan sota sospita”; ell defensa “la idea dels festivals urbans a Barcelona”, però admet que “l’equilibri no és fàcil” i que n’han de “vetllar tots”. “El Cruïlla és especialment curós en aquest aspecte”, diu Marcé.

El tercer eix és, segons Herreruela, “la diversitat musical” que el caracteritza des de les primeres edicions. “Avui costa identificar un festival amb un estil. També en això som precursors”, diu. Finalment, el quart eix apel·la a la naturalesa del festival com a “reflex de la millor Barcelona, una Barcelona cosmopolita i creativa”.

De Figa Flawas a Johnny Marr

Musicalment, la programació del Cruïlla 2024 manté l’estructura de l’any passat, amb quatre cares diferents. El dimecres 10 de juliol (de 16 a 23.30 h) torna a ser el dia de les músiques urbanes que connecten amb el públic més jove: grups i artistes com 31 Fam, Figa Flawas, María Becerra (“l’Aitana argentina”, segons Herreruela) i Funzo & Baby Loud. “Si els Estopa sorgissin avui, serien Funzo & Baby Loud”, diu el director del Cruïlla.

El dijous 11 (de 16 a 1 h), mana el ball: el del merengue de la porto-riquenya Olga Tañón, la salsa dels colombians Grupo Niche i el jazz cubà de Chucho Valdés, que celebra el 50è aniversari del grup Irakere. També serà una jornada per esmenar “un error”: “He d’entonar un mea culpa, perquè ens havíem oblidat de la rumba”, diu Herreruela. La solució és programar la “rumba canalla” d’Azucarillo Kings, Ladilla Rusa i Albert Pla.

El pop-rock en diferents declinacions estilístiques i llengües dominarà el dissabte 12 (de 18 a 5 h), amb noms com Avril Lavigne ("torna el punk", opina Herreruela), Amaral, Depedro, The Kooks i uns Kasabian que “representen l’esperit festiu del Cruïlla”. El dissabte 13 de juliol, també de 18 h a 5 h, s’escampa l’eclecticisme europeu i nord-americà amb The Smashing Pumpkins, Aurora (“entre Björk iTaylor Swift”, tal com l’artista noruega va demostrar al Cruïlla el 2019 i al Vida Festival el 2023), Calexico, Johnny Marr (un dels fundadors de The Smiths) i Pet Shop Boys, que l’any passat van actuar al Primavera Sound, el 2017 al Cruïlla i el 2013 al Sónar. L’última jornada del festival també compta amb una interessant presència catalana: Xarim Aresté, Ginestà, Oques Grasses, Roba Estesa, Al·lèrgiques al Pol·len i Marala.

L’abonament per als quatre dies costa 160,50 euros; per a tres dies, 149,80; i per a només divendres i dissabte, 139,10. Dimecres l’entrada és de 48,60 euros, com dijous; i divendres, de 82,08, com dissabte.

stats