Crítica de disc
Música17/02/2017

Rosalía – 'Los Ángeles'

Borja Duñó Aixerch

El debut en disc de la jove cantaora catalana apareix envoltat d'una expectació considerable. D'una banda, hi ha l'entusiasme dels que l'han vist cantar en directe; de l'altra, el hype creat arran de les seves col·laboracions amb el raper C. Tangana -Llámame más tarde, amb més de tres milions de visualitzacions, i Antes de morirme, amb gairebé nou milions-. Però Los Ángeles és molt lluny de l'estètica del trap o l'R&B i en canvi abraça el flamenc més despullat amb una operació arriscada: partir del cante anterior a Camarón però a la vegada acompanyar-se de la guitarra de Raül Fernandez Refree, un guitarrista que no és de flamenc i està molt avesat a l'experimentació. Una mena de doble salt mortal, doncs, que reivindica un cant primitiu (Manolo Caracol, La Niña de los Peines, Manuel Vallejo...) i el porta a nous terrenys sense trair-lo. Al contrari, les cançons sobre la mort que configuren el disc transmeten emoció amb una puresa tan visceral que sembla viscuda.