Música
Cultura 23/11/2021

Surt a la llum l'òpera 'Artús' d'Amadeu Vives

L'èxit de l'obra i la venda de la partitura li van permetre anar a Madrid a fer sarsuela

3 min
Figurí del personatge Artús, dibuixat per l’il·lustrador Lluís Labarta.

BarcelonaAmadeu Vives (1871-1932) va compondre l'òpera Artús el 1896. Es va estrenar al Teatre Novetats de Barcelona el maig del 1897. Poc després, José Pont i Miguel Pons, membres de la Societat del Gran Teatre del Liceu, en van comprar la partitura i tots els materials al compositor de Collbató... i des d'aleshores el silenci. No es va tornar a representar ni tampoc s'ha enregistrat mai. Fins i tot no se sabia on eren ni la partitura original ni el llibret de Sebastià Trullol i Plana, com tampoc els dissenys dels figurins de l’il·lustrador teatral Lluís Labarta. Ara els hereus de Pont i Pons, que han conservat curosament tot el material, han signat un acord de cessió i donació que ha permès fer pública, documentar i integrar l’obra a l’Arxiu Històric de la Societat del Gran Teatre Liceu, que gestiona la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

“És un fet insòlit a la península Ibèrica, conservar tot el material d’una òpera (inclòs el material de l'orquestra). Ens hem de congratular pel que suposa des del punt de vista històric i per a la preservació i conservació del nostre patrimoni musical”, ha destacat Francesc Cortès, catedràtic de musicologia de la UAB.

Pàgina inicial d’'Artús', l’òpera que va escriure Amadeu Vives l’any 1896.

Abans de l'èxit de les sarsueles

Amadeu Vives va ser cofundador de l'Orfeó Català i compositor de la música d'obres tan populars com L'emigrant i La balanguera, i sobretot va fer carrera amb sarsueles com Losa Montes (1902), Maruxa (1914) i Doña Francisquita (1923). Tanmateix, abans de compondre la seva primera òpera, Artús, la seva situació econòmica era delicada. Fins i tot havia arribat a demanar caritat a Jacint Verdaguer. L'escenari es va capgirar arran de l'estrena de l'òpera i la posterior venda de la partitura. Amb els guanys que en va obtenir, va poder anar a Madrid a provar sort amb la composició de sarsueles. “Si no hagués estat per Artús, no sabem com hauria estat el futur del músic de Collbató. La seva estrena va ser un èxit per a Vives: es va representar més de deu dies, una xifra alta per a les òperes d’autors del país en aquella època”, recorda Cortès.

La presentació del material lligat a Artús coincideix amb els concerts de commemoració del 150è aniversari del naixement d'Amadeu Vives, que es faran els dies 26 i 28 de novembre al Teatre La Faràndula de Sabadell i el dia 29 al Palau de la Música. Hi participaran el tenor José Bros, la soprano Isabella Gaudí, l'Orquestra Simfònica del Vallès, el Cor d'Amics de l'Òpera de Sabadell i el Cor de Cambra del Palau de la Música sota la direcció musical de Xavier Puig. El programa dels concerts inclou una selecció de romances, cançons i duets de sarsueles com Bohemios, Maruxa, La villana, La Generala i Doña Francisquita.

Figurí del personatge Artús, dibuixat per l’il·lustrador Lluís Labarta.

La partitura i tots els materials vinculats a Artús han estat guardats pels hereus de les famílies Sant i Pont. Va ser un membre de la Societat, Carmen Lorenzo, viuda de Francesc Sant i Pont, qui la guardava últimament i va tenir la iniciativa de comunicar-ho a la Societat del Gran Teatre del Liceu, veient els resultats del projecte de digitalització de l’Arxiu Històric de la Societat. 

La presentació dels treballs de digitalització de tot aquest material, en la reunió anual de la Societat del Gran Teatre del Liceu que s'ha fet aquest dimarts, ha comptat amb l'assistència de Lorenzo i dels membres de la Junta de la Societat del Gran Teatre del Liceu Javier Coll i Manuel Busquet. Per part de la UAB hi eren presents la vicerectora de Comunicació i Cultura, Virginia Luzón; la degana de la Facultat de Filosofia i Lletres, Margarita Freixas; el responsable del projecte de Digitalització i Catalogació, Francesc Cortès, i la directora de la Biblioteca d’Humanitats, Ana Escañuela.

stats