El teatre recupera un 10% d'espectadors i reclama més suport públic

Més de 2,5 milions d'espectadors i una recaptació de 64,6 milions fan recuperar l'optimisme al sector

El sector teatral torna a respirar alleujat. La temporada 2018-19 tanca amb un increment dels espectadors de pagament del 10% i de la recaptació del 13%, i se situa de nou en el camí de la recuperació que havia iniciat després de la crisi del 2012-13 i que havia quedat estroncada el 2017-18 per la inestabilitat política.

2.564.542 espectadors han situat l'ocupació de les sales al 60% (3 punts per sobre de l'any passat) i han suposat una taquilla de 64,6 milions d'euros. Els registres encara estan per sota dels de fa una dècada -aquell lustre efervescent del 2007-12 en què es va arribar als 2,9 milions d'espectadors i a 68,2 milions de recaptació-, però tot i això permet afirmar al sector que s'està en el millor moment dels últims anys. "I no ens conformem. El nostre objectiu és apuntalar les bases d'aquesta recuperació per aconseguir els 3 milions d'espectadors que gairebé vam aconseguir la temporada 2011-12. Volem 3 milions d'espectadors", afirma Isabel Vidal, presidenta de l'Associació de Teatre de Catalunya (Adetca). "No és un somni. Ho podem fer. Estem tots obsessionats en incrementar el nostre públic. Només que aconseguim que la gent que va un cop al teatre n'hi vagi dos, superaríem amb escreix aquests 3 milions d'espectadors", apunta.

La patronal del sector ha fet una presentació de les dades optimista però també crítica amb les administracions i autocrítica. Vidal ha proposat diverses claus per millorar les xifres, la primera dedicada als polítics: "Necessitem que les crisis de tot tipus s'esvaeixin i que recuperem els recursos que hem perdut. Cal una mirada estratègica de l'administració, perquè som una font econòmica", afirma, recordant al departament d'Economia que "falten recursos", en un avançament de la principal conclusió del Pla Integral del Teatre que s'està redactant. Adetca demana el "correcte finançament" i les "ajudes justes" per a l'activitat, "com a mínim recuperar recursos que Generalitat i ministeri destinaven al sector abans de la crisi", ha exigit, mentre reconeixia l'esforç de l'Ajuntament.

Una altra clau per fer el salt als 3 milions d'espectadors és l'impuls de l'activitat i l'increment de l'oferta i la intensitat de la programació: "El sector ha de fer els deures: si fem més funcions, el públic hi respon. Ens hem de plantejar que ja ha passat la crisi i podem proposar activitat en els mesos de baixa demanda", opina, pensant en el buit teatral que hi ha a la ciutat el mes d'agost i gairebé tot el setembre. També afegeix: "Hem de ser més imaginatius en les campanyes per acostar-nos al públic. I hem de ser més centrals i tenir més presència als mitjans de comunicació", planteja.

Vidal també ha fet un apunt per defensar la "salvaguarda dels espais teatrals", perquè aquesta temporada passada ha tancat l'Apolo i la Sala Muntaner, i ha demanat "una actitud proactiva" de les administracions perquè "s'afavoreixi l'activitat sense posar pegues" i "una mirada més amable a la realitat del sector". En resum: "Hem de créixer", diu la presidenta d'Adetca, i per la seva banda promet "una cartellera variada i de qualitat".

Preus i llengua

La temporada 2018-19 ja ha estat marcada per un increment global de l'oferta: s'han posat a la venda més entrades (un aforament total de 4.284.582 butaques) i s'han fet més espectacles (85 espectacles més, fins als 1.165) i funcions (12.411). La producció és en un 79% del total catalana i els autors catalans són en un 60% d'autoria catalana (un 10%). Però en espectadors, només representa un 46% del total. L'increment dels espectadors en català és del 4%. La nota negativa és la caiguda dels espectadors de teatre infantil i juvenil de prop del 4%. Adetca ha demanat incloure el teatre a les escoles, com altres ensenyaments artístics.

El millor mes teatral és el desembre, com és tradicional (328.294 espectadors), tot i que quan més es recapta és al gener. El preu de les entrades ha pujat entre mig euro a les sales petites i un euro a les grans (de mitjana, les entrades valen 12 i 21 euros), però Adetca no ho atribueix a l'impacte de l'IVA sinó a un encariment circumstancial. "Portem una dècada amb preus estancats", assegura.

Una gala amb una 'gran' presentadora

Els actors de La Calòrica posaven al photocall del vestíbul del Gran Teatre del Liceu quan el ministre de Cultura, José Guirao, arribava a la sala on se celebrava la gala Catalunya aixeca el teló i feia cua darrere de la companyia revelació. Era una primera vegada d’un ministre en aquest esdeveniment que serveix per encetar la temporada teatral. Guirao, que assegurava que vol seguir fent acte de presència en inauguracions catalanes (del Grec a Sitges, passant pel Temporada Alta), estava acompanyat de l’alcaldessa Ada Colau i la consellera Mariàngela Vilallonga, entre altres autoritats. La Calòrica van ser un dels guardonats amb els premis d’Adetca pel seu “projecte artístic i model de companyia”, juntament amb El Tricicle, que s’acomiaden dels escenaris, i la Sala Becket. “El món necessita una mica de dramatúrgia”, va reivindicar el seu director, Toni Casares. La gala, dirigida per Nico&Sunset i presentada per la jove actriu Nonna Cardoner, va ser original i enginyosa, pensada per a tots els públics. Ja ho deien: “A una nena ningú la criticarà, oi?” Avui s’emet a TV3.