"Aquest 'revival' de 'Germans de sang' a Londres agradaria molt"
Trenta anys després de l'estrena a Barcelona, Daniel Anglès dirigeix una nova versió del clàssic de Willy Russell
BarcelonaQuan tenia tretze anys, Mariona Castillo va veure per primera vegada Germans de sang des de les últimes files del Teatre Condal i va fer que volgués dedicar-se al teatre musical. "El vaig veure tres vegades en directe i, en VHS, cada dia durant molt de temps", confessa. Aquest divendres el presentava des de dalt de l'escenari del mateix teatre, trenta-un anys després, convertida en una de les veus més importants del teatre musical català i caracteritzada com a Sra. Johnstone, una de les protagonistes. "He hagut de fer l'exercici de no recordar-me d'aquella versió que em sé de cap a peus, perquè hem assajat des de zero com si fos una producció nova –assegura–. No sento l'ombra d'Àngels Gonyalons a sobre meu [que feia el seu paper], sinó acompanyant-me i donant-me la benedicció com, de fet, ha fet", confessa l'actriu.
Germans de sang, de Willy Russell, es va estrenar a Londres el 1983 i des de llavors s'ha representat durant anys i anys al West End (i actualment en gira a Anglaterra). També va marcar una època a casa nostra: Focus va començar a produir musicals en català amb Estan tocant la nostra cançó, de Neil Simon (1990), i el tàndem de Ricard Reguant i Àngels Gonyalons es va tornar imbatible. Aquella història de dos bessons separats al néixer en dues famílies d'estatus diferent va commoure el públic. "Hi tenim una connexió emocional", reconeix Daniel Anglès, director de la nova producció. Ell també va ser a la platea del Condal el 1994 i mesos després es va incorporar a la gira de l'obra com a actor. "Quan et toca, et queda en algun lloc. Les preguntes que planteja són vigents, al capdavall, és teatre social. I volíem una història que fos profunda i emocionant, que connectés amb l'espectador d'una altra manera", diu.
El que presenta ara Daniel Anglès no és una reposició d'aquella obra sinó que es tracta d'"un revival d'un clàssic". "A Londres s'està fent molt, de revisitar els clàssics aplicant una contemporaneïtat radical en títols com Evita i Sunset Blvd., d'Andrew Lloyd Webber. Aquest Germans de sang, a Londres agradaria molt", assegura.
El director musical, Andreu Gallén, s'ha ocupat dels nou arranjaments de l'espectacle, que fins i tot incorpora un tema suprimit en la versió anterior, i Ariadna Peya en dirigeix el moviment. "Hem mantingut l'essència i la profunditat de l'original, perquè és una història molt trista, però que destil·la vida i llum. L'hem convertit en un gran musical coral, en què la força del grup transmet ritme, potència i emoció, i en què la música, el moviment i el text estan al mateix nivell", afirma Peya, que abans s'ha ocupat del moviment dels últims espectacles de Dagoll Dagom. "És una obra icònica per al públic barceloní, però sonava molt dels anys vuitanta i havia de sonar actual. És una obra de creació, amb respecte pel clàssic, però amb una visió moderna", diu Gallén, que va comptar amb el vistiplau musical de l'oficina de Willy Russell ja només amb la primera cançó.
Coral i gran format
El repartiment està ple de cares conegudes. Els dos germans protagonistes són Albert Salazar i Roc Bernadí, la noia de qui s'enamoren és interpretada per Tai Fati, el narrador és Triquell (alternadament amb Xavi Navarro) i, a més de Castillo, hi ha noms com Toni Viñals, Cisco Cruz i Lucía Torres (que ja va ser a la reposició que el 2013-2014 va fer Ricard Reguant al Teatre del Raval). Hi ha cinc músics tocant en directe i un cos de deu ballarins en escena.
Un total de 23 artistes actuant cada vespre, des d'ara i fins a la primavera, en un muntatge que per les seves dimensions no podrà sortir de gira. "La força del Condal és que et permet fer un espectacle de grans dimensions amb el públic molt a prop. Hem buscat que tingui impacte i que no perdi la veritat, i ho hem aconseguit", celebra Anglès, que ha dirigit aquí Golfus de Roma i Fun Home. Aquest és el tercer musical que el grup Focus programa aquest Nadal en català. A més de l'estrena de Germans de sang al Condal, hi ha en cartell L'amor venia en taxi, de La Cubana, al Romea i El fil invisible, al Goya.