Arts escèniques
Cultura  /  Teatre 24/10/2022

Així s'aixeca un gran musical en català: el cas 'Golfus de Roma'

Amb més de vint artistes en escena, l'espectacle trenca amb la tendència de produccions del gènere fetes en castellà

4 min
La companyia de 'Golfus de Roma' al Teatre Condal

BarcelonaGolfus de Roma va estrenar-se el 29 de juliol de l'any passat al Festival de Mérida. L'espectacle, produït per Focus, es va fer en castellà amb Carlos Latre com a protagonista i 25 artistes més a l'escenari. Després de passar pel festival extremeny, Golfus de Roma va fer temporada al Teatro La Latina de Madrid des del setembre fins al gener. Van exhaurir entrades en algunes funcions i, en general, la rebuda del públic "va ser bona", explica el director de l'espectacle, Daniel Anglès. Tot feia pensar que la cartellera catalana acolliria amb el mateix entusiasme el muntatge, així que la productora va decidir fer una inversió extra i reconstruir el musical en català. "És la línia natural de Focus. La gran majoria de les seves produccions són en català. I Catalunya ha tingut grans èxits històrics de musicals en català, com ara Germans de sang, Memory i Mar i cel", recorda Anglès. El fet que els musicals sempre se situïn al capdamunt del rànquing dels espectacles amb més públic de la temporada era un altre punt a favor per apostar-hi.

Però fer Golfus de Roma en català implicava una sèrie de despeses. D'entrada, es va haver de traduir de nou, una tasca que va anar a càrrec d'Anglès i de Marc Gómez. "És una feinada immensa, perquè la partitura té unes mètriques complexes, tota la rima és en consonant i hi ha una sèrie de jocs de repeticions sonores i al·literacions", destaca Anglès. També van haver de canviar més de la meitat del repartiment –necessitaven intèrprets que parlessin català, i no tots els de Madrid ho feien–, i això va sumar dos mesos extres d'assajos. L'espectacle compta amb una banda de músics en directe que també participen en la posada en escena i tenen petits personatges. De la producció de Madrid es va poder aprofitar l'escenografia i el disseny de vestuari, però van haver de fer de nou els vestits de les noves incorporacions al repartiment. En total, el cost de producció i la campanya de publicitat del Golfus de Roma en català ha sigut d'1,1 milions d'euros.

Més de sis anys sense grans musicals en català

La producció va aterrar al Teatre Condal de Barcelona a finals de setembre amb Jordi Bosch al capdavant, i s'hi estarà, almenys, fins a l'11 de desembre. La seva arribada a l'escena catalana destaca perquè feia més de sis anys que no hi havia cap musical en català d'aquestes dimensions, amb una banda tocant en directe. "És evident que, tant per inversió com per facilitats, era més favorable portar directament la producció en castellà a Barcelona. Però Focus té un públic acostumat a anar a veure teatre en català. Ens dirigim a aquest tipus d'espectadors, no tant al públic més excepcional que va esporàdicament al teatre sinó al que hi va habitualment", assenyala Anglès. 

Amortitzar la inversió depèn de la recaptació que es faci a taquilla i del preu de l'entrada mitjana, que pot variar en funció dels descomptes i les promocions. Perquè un espectacle així no sigui deficitari, el director d'art i continguts del Grup Focus, César Martínez, diu que es necessita assolir almenys un 70% d'ocupació. Per això dijous passat l'actriu Mercè Martínez, que forma part de l'espectacle, va llançar un crit d'alerta a les xarxes socials: "Ja fa gairebé un mes que fem Golfus de Roma i em pregunto: «On són ara tots aquells que es queixen perquè no hi ha musicals de gran format en català?»".  

"És un musical tan gran que no et pots permetre esperar que faci efecte el boca-orella. Tenim molta gent a l'escenari durant cada funció, necessitem fer taquilles contundents cada dia", explica Anglès. Mercè Martínez apel·lava a les queixes recurrents del sector sobre l'absència de musicals de gran format en català davant l'oferta en castellà d'aquest gènere. Aquesta tendència, que s'ha accentuat els últims anys , pot acabar condicionant el públic més jove. "Si deixem de fer musicals de gran format en català mai funcionaran, perquè no existiran, i si els fem més petits estem encongint l'ambició. Perquè un nen o una nena vagi al teatre amb els pares, tingui un gran impacte i decideixi tornar necessita espectacles amb tots aquests elements, que hi hagi molta gent a l'escenari i que vegi un gran xou", diu el director.

Les dimensions de la producció repercuteixen en el preu de l'entrada, que és una mica més alt respecte a les obres de teatre més petites. Una entrada per veure Golfus de Roma a la fila 10 un dissabte costa 54 euros, mentre que altres espectacles de Focus, però no musicals, estan una mica per sota: una butaca per veure La meravellosa família Hardwicke o La trena el mateix dia costa 31 euros. "L'entrada és més cara perquè el format està vinculat al preu, però no crec que això condicioni el públic. Quan la gent vol anar a veure una cosa hi va. El Cirque du Soleil, per exemple, ven entrades molt més cares i omple", assenyala Anglès. Tot i això, el preu de l'entrada Golfus de Roma queda lluny del d'altres musicals en cartellera que es representen en castellà, com Pretty woman, al Teatre Apolo (67 euros), o Ghost, el musical, al Teatre Tívoli (70 euros).

stats