Torna l'espectacle que cada dia posava dreta la platea
L'èxit del musical de creació pròpia 'Ànima' al Teatre Nacional l'ha propulsat al Teatre Tívoli el febrer de l'any que ve
BarcelonaEl que ha passat amb Ànima és una d'aquelles històries que de tan èpiques gairebé semblen impossibles. És la història d'una colla d'amics que es coneixen des dels 16 anys gràcies al teatre musical i que somiaven en aixecar un espectacle a l'estil de Broadway però de creació pròpia, en català i a la Sala Gran del Teatre Nacional. Van trigar més de 25 anys, però ho van aconseguir: van inaugurar la temporada passada al TNC amb un muntatge amb 10 músics i 18 intèrprets que va rebre lloances de pertot.
Quan van adonar-se que omplien la sala i el públic es posava dret cada nit, van decidir jugar-se-la i traspassar aquest muntatge al teatre privat, com si Barcelona fos el West End. "És molt emocionant poder dir que Ànima torna", afirmava aquest dimarts l'actriu Paula Malia entre llàgrimes de tot l'equip. Després de 17.300 espectadors, Ànima aterrarà al Teatre Tívoli el 20 de febrer del 2026 amb un repartiment encapçalat pels mateixos protagonistes: Paula Malia, Aina Sànchez, Diana Roig, Victor G. Casademunt, Oriol Burés i un extens etcètera.
Al Tívoli, en català
Serà el primer musical de creació catalana que el Tívoli estrena en català, més enllà de La Cubana. El problema, explica María José Balañá, és que hi ha poques produccions en català de gran format, i menys encara que s'atreveixin a entrar en un teatre de 1.500 localitats a risc propi. "Hi ha companyies referents del musical de gran format en català que estan plegant [Dagoll Dagom] i, per necessitat i per responsabilitat, tenim la voluntat de recollir aquest llegat", diuen els artífexs d'Ànima, Oriol Burés i Víctor G. Casademunt.
Per fer el salt, l'equip artístic ha creat una companyia (Vero Vero) i ha comptat amb el suport de tres productores, El Terrat, Balaña en Viu i Bitò (a més de l'ajuda reintegrable de l'ICEC), empreses que tenen experiència i múscul per assumir el risc de la producció, que en la seva estada a Barcelona tindrà un cost que voreja els dos milions d'euros. L'equip d'Ànima pretén fer temporada a Madrid i gira per tot l'Estat i, posats a somiar en gran, "arribar a Broadway", diu la sòcia i productora executiva Sílvia Fiestas.
Universal i en català
Ànima ja va néixer amb l'objectiu de ser una història universal explicada en català. Tracta d'una il·lustradora, Greta Edwards, que lluita per obrir-se camí com a animadora de la indústria cinematogràfica nord-americana dels anys trenta a Hollywood. Burés assegurava, en la presentació que han fet a la papereria Raima de Barcelona, que la inspiració ve de la seva àvia, que li va ensenyar a dibuixar i li va mostrar què era l'animació però, com moltes dones de l'època, no va poder fer carrera.
De la mateixa manera que el camí de Greta Edwards fins als grans estudis és complicat, el camí d'Ànima fins a l'èxit tampoc no va ser fàcil. Era el 2021 quan la dramaturga Blanca Bardagil i el músic Adrià Barbosa van crear els primers guions i cançons, i les van assajar entre amics per vendre el projecte a productores. Ningú el va comprar. Quan el 2023 el Festival Grec va convocar amb El Terrat el primer Torneig de Musicals, van ser una de les 400 propostes que s'hi van presentar, amb una versió en miniatura de la seva idea. I aquí sí que van guanyar. Una de les trucades que van rebre després va ser del Teatre Nacional. A la reunió, la tardor del 2023, la directora Carme Portaceli els va donar directament la data d'estrena per al 2024. Tenien un any per crear un musical des de zero, però ja estava clar que en entusiasme i amor a l'art no els guanyava ningú. Com se sol dir, la resta és història.