Dossier 21/08/2016

Alemanya: el 81% de les llars tenen com a mínim una bici

Les associacions de ciclistes demanen més inversions per frenar el nombre d’accidents

Isaac Lluch
2 min
Alemanya: el 81% de les llars tenen com a mínim una bici

HamburgAlemanya adora els cotxes -és el mercat automobilístic més important d’Europa- però també és un país a qui li encanta pedalar sobre dues rodes. Segons les dades de Destatis, l’Oficina Federal d’Estadística d’Alemanya, el 81,4% de les llars alemanyes tenen com a mínim una bicicleta. I si en un moment donat un es troba sense bici pot recórrer al servei de l’empresa dels ferrocarrils alemanys (Deutsche Bahn). Amb el sistema anomenat Call a Bike, al qual estan registrades a Alemanya 860.000 persones, es pot llogar una bici amb una trucada de telèfon o una apli. La tarifa base són 3 euros l’any en concepte de taxa d’ús. La primera mitja hora de servei és gratis i després cal pagar un euro cada mitja hora.

Segons una enquesta del portal en línia d’estadístiques Statista, el 12% dels ciutadans alemanys enquestats asseguren que usen cada dia la bicicleta com a mitjà de transport, si bé tot just un 4% hi donen un ús diari en temps de lleure. En total un 24% agafen la bici més d’un cop a la setmana i un 62% ho fan més d’una vegada al mes.

El mitjà per anar a la feina

Un altre estudi encarregat pel venedor online de bicicletes Fahrrad.de diu que gairebé el 58% dels alemanys d’entre 20 i 65 anys cobreixen diàriament en bicicleta un trajecte de fins a 5 quilòmetres de casa a la feina. Com a transport per anar a la feina, a la universitat o a l’escola o per anar a comprar o fer encàrrecs; com a pràctica esportiva o com a mitjà per fer una excursió amb família i amics. La bici és ben preuada en la societat alemanya. No obstant, també milers de ciclistes jutgen de forma crítica el trànsit de les grans ciutats del país i temen per la seva seguretat. Segons un estudi del Club Federal Alemany per a la Bicicleta (ADFC, en les seves sigles en alemany), es reben denúncies continuades de cotxes aparcats en els carrils bici, mala connexió de semàfors o vies en mal estat.

La capital alemanya, Berlín, tot just inverteix anualment quatre euros per habitant en la infraestructura de les vies per als ciclistes. L’ADFC exigeix més zones de velocitat de 30 km/h en totes les ciutats del país, ampliacions dels carrils i les vies per als ciclistes i millors possibilitats d’aparcament per incrementar la sensació de seguretat dels usuaris. El 2015 hi va haver menys ciclistes morts en accidents de trànsit (383) que el 2014 (396), si bé la tendència plurianual és que la xifra d’accidents en bicicleta i de ferits no vagi en retrocés.

El nombre de ciclistes que han mort en accidents de trànsit ha pujat des del 1991 del 8% a l’11%. “Les ciutats alemanyes fan massa a poc a poc, si les fan, les ampliacions de les infraestructures. Perquè el balanç d’accidents no s’agreugi més, cal que la política, l’administració, la indústria automobilística i els mateixos usuaris de la via pública hi contribueixin”, conclou el president de l’ADFC, Ulrich Syberg.

stats