Dossier 14/11/2014

Quan la factura del gas hauria de baixar en lloc de pujar

A.s.
2 min

BarcelonaQue el deute del Castor l’acabaran pagant tots els consumidors és una evidència, però una altra cosa és que els ciutadans vegin una pujada immediata en les factures del gas al gener, quan s’han de reajustar els peatges del sistema gasista, com cada any. De fet, fonts del sector de les empreses del gas creuen que l’Estat no apujarà els peatges del transport, i apunten que fins i tot els hauria d’abaixar, tot i que el govern espanyol va explicar que el cost de la indemnització del Castor repercutiria en aquests peatges.

A principis de juliol, l’Estat va decidir reajustar a la baixa les retribucions que reben les empreses del gas -els beneficis regulats- per evitar que es dispari el dèficit de tarifa del gas. Aquest reajustament es va fer tenint en compte que el magatzem de gas Castor es posava en funcionament, i per tant, que el sistema gasista havia d’assumir 210 milions d’euros anuals durant 20 anys per mantenir-lo, que també acabaven tenint incidència en la factura del gas. A canvi, l’Estat prometia congelar els peatges, ja que les empreses gasistes perdien diners amb la retallada de les retribucions. Poc després, l’empresa Escal UGS, concessionària del Castor, va renunciar a gestionar el magatzem. I dos mesos més tard, el govern espanyol pactava una indemnització de 1.350 milions, que tindrà un impacte de 100 milions d’euros anuals al sistema durant 30 anys. Els consumidors tornaran aquest crèdit a través dels peatges de transport del gas, cosa que suposarà un estalvi de 110 milions anuals per al sistema respecte a si entrava en funcionament. El sector gasista creu que això vol dir que els peatges -és a dir, la factura- s’haurien de reduir, en comptes d’apujar-se, amb el tancament del Castor. Tanmateix, no creuen que això passi.

stats