Airbnb es defensa: "no desplacem el lloguer de llarga durada"

La plataforma de lloguer d'habitacions i apartaments turístics calcula que va deixar 740 milions a Barcelona el 2015 i duplica el nombre d'amfitrions en dos anys

Ara que la Generalitat torna a tenir l'ull posat en l'economia col·laborativa, Airbnb ha fet els deures que va prometre a finals de l'any passat i ha fet un pas endavant per fer-se una mica més accessible i transparent de cara a l'administració i a l'opinió pública. Aquest dimecres la plataforma de lloguer de pisos i apartaments turístics entre particulars ha fet públiques per primera vegada dades més detallades sobre la seva activitat a la capital catalana. Segons aquesta companyia amb seu a San Francisco, l'any passat va deixar 740 milions d'euros a Barcelona, sis vegades més que l'any 2013, quan la companyia va publicar algunes dades menys específiques del seu impacte.

Bandera blanca d'Uber i Airbnb

El creixement és exponencial en tots els àmbits, tan en número d'amfitrions, com d'hostes i d'anuncis. Però les dades presentades aquest dimecres per Airbnb volen demostrar que l'impacte es distribueix arreu de la ciutat i no només en zones com Ciutat Vella, on la seva presència ha estat objecte de crítiques i conflicte entre veïns. Aquesta és una de les novetats en l'informe presentat aquest dimecres per Airbnb a Barcelona, on fins i tot el responsable d'assumptes públics de la companyia, Chris Lehane, s'ha desplaçat des de San Francisco. Així doncs, si l'any 2011 prop de quatre de cada deu amfitrions de la ciutat eren del districte de Ciutat Vella, aquest any la proporció ha caigut fins a dos de cada deu. Però el conflicte recau en el número de visitants. L'any 2011 la meitat dels turistes que arribaven a la ciutat comtal a través d'Airbnb s'allotjaven a aquest districte. El 2015, el percentatge va caure fins al 36%. 

És evident, però, que no és que el nombre de turistes i amfitrions d'Airbnb hagi disminuït en aquesta zona cèntrica de la ciutat, sinó que l'augment exponencial de turistes acollits a la ciutat s'ha repartit pel territori. De fet, del 2013 al 2015, el número de visitants que van aterrar a la ciutat a través d'aquesta plataforma es va multiplicar per més de tres fins arribar als 889.000 l'any passat. A més, segons Arnaldo Muñoz, director general d'Airbnb per Espanya i Portugal, aquesta tendència a més del perfil tipus de l'usuari d'Airbnb a Barcelona demostren que la seva activitat no impacta de manera negativa en el preu o l'oferta del lloguer de llarga durada. 

L'amfitrió barceloní tipus d'aquesta plataforma té 38 anys i acull hostes 58 nits a l'any, és a dir uns cinc dies al mes, cosa que li suposaria uns 5.100 euros d'ingressos anuals –uns diners que Airbnb recomana declarar però que queda completament en les seves mans fer-ho–. "El perfil del nostre usuari és una persona de classe mitjana que complementa la seva renda amb aquests ingressos addicionals, no desplacem el lloguer de llarga durada si l'estada mitjana és de cinc dies al mes", ha afirmat Muñoz.

Una activitat només per a professionals 

Tot i això, les dades també posen de manifest que hi ha una gran quantitat de professionals anunciant més d'un apartament a través d'aquesta plataforma. Malgrat que segons Airbnb, un 73% dels barcelonins que ofereixen allotjament a través d'Airbnb anuncien només un sol espai, hi ha un total de 16.000 anuncis a la ciutat de Barcelona i 9.200 amfitrions comptabilitzats. El 73% d'aquest prop de 10.000 amfitrions són 6.716 persones que anuncien un sol espai. Per tant, són més de 9.284 els anuncis que corresponen a propietaris de més d'un allotjament. 

Per a Airbnb, la resposta és evident. Aquesta no és la seva "essència" i estan disposats a col·laborar amb l'administració com ja fan a altres ciutats per promoure el 'home-sharing' tal i com va néixer: particulars que comparteixen casa seva o una part. Però "la regulació d'aquesta ciutat està pensada exclusivament per a professionals" i per això hi tenen una presència destacada.

La plataforma continua doncs, fent esforços per acostar-se a l'administració de la seva quarta ciutat més importan t, amb qui assegura que està en converses constants per poder regular la seva activitat, per exemple a través de la recol·lecció de la taxa turística i de la delimitació de la seva activitat per a particulars, com ja passa per exemple a França i c om els seus amfitrions ja van anunciar que estaven disposats a fer.  També per demostrar la seva voluntat de ser importants a Barcelona, com va avançar l'ARA, Airbnb s'ha convertit en soci de la GSMA, el 'club' d'impulsors del Mobile World Congress. 

Més continguts de