Economia 27/10/2015

Brussel·les coneixia la manipulació dels automòbils des del 2013

El comissari de Medi Ambient va avisar el d’Indústria sobre les pràctiques irregulars dels fabricants

Esther Herrera
3 min
Lobis de l’automòbil a Alemanya i a Espanya pressionen per endarrerir l’enduriment dels tests.

Brussel·lesBrussel·les tenia notificacions des del 2013 que existia la possibilitat que empreses del sector de l’automòbil poguessin manipular motors per camuflar les emissions contaminants, com s’ha demostrat en el cas Volkswagen. El diari britànic Financial Times ha tingut accés a una documentació que prova que el llavors comissari europeu de Medi Ambient, Janez Potocnik, va alertar la Comissió Europea de “preocupacions generalitzades” en aquest sentit que no es van escoltar.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La documentació prova que Brussel·les va ignorar les advertències de Potocnik i va mantenir en vigor el pla que permetia els buits en matèria d’emissions que Volkswagen va aprofitar. El comissari explicava les seves “preocupacions” perquè els tests de laboratori per mesurar les emissions no tenien en compte que patien un “dramàtic augment” en el funcionament en carretera. Segons el Financial Times, ho va alertar al comissari d’Indústria, Antonio Tajani, a qui va demanar que proposés noves mesures per limitar la contaminació. L’intercanvi de missives entre els dos va continuar durant un mes, però van declinar fer noves propostes legislatives per millorar la qualitat de l’aire.

La futura normativa comunitària ha d’entrar en vigor el gener del 2016 i s’hi aplicaran controls de conducció real que se sumaran als de laboratori que existeixen actualment. Tanmateix, només serà un període de prova. Els estats no ho han de començar a aplicar fins al 2017 i no començarà a ser obligatori fins a finals del 2018. Però el cas Volkswagen podria fer canviar el calendari, i els estats membres discuteixen ara si s’hauria d’aplicar abans. Hi ha diferències d’opinions. Segon fonts diplomàtiques, països com Espanya i Alemanya estan pressionant per “ajornar” el calendari i intentar que els controls de conducció real s’apliquin més tard. La reunió de tècnics dels Vint-i-vuit tindrà lloc demà per acabar d’aprovar els pròxims passos.

Les suspicàcies entre les altes esferes europees i els experts s’ha allargat durant aproximadament vuit anys. L’executiu comunitari admet que el 2010 va detectar “divergències” entre els resultats dels tests que es feien als laboratoris i les emissions reals dels cotxes, però va descartar que es tractés d’un frau. D’una banda, el 2007 va canviar la legislació sobre els controls en el sector automobilístic, quan va començar a tenir sospites. De l’altra, tres anys més tard, el 2010, va alertar que les “divergències” es mantenien en diverses marques de cotxes, i per això es va decidir fer “canvis”, però no consideraven que es tractés d’un frau massiu. Tot i així, fonts comunitàries expliquen que sempre es va transmetre la informació als estats membres, que són els que al final tenen la responsabilitat d’aplicar els controls.

A més, un informe de la Comissió Europea del mateix 2013 ja alertava que els controls de laboratori eren “inadequats” per analitzar les emissions dels cotxes i advertia que l’existència de “dispositius manipulats” es mantenia. Tot i que estava prohibit, l’informe admetia que durant els controls es podien fer “excepcions” per “protegir el motor per evitar danys i assegurar una conducció segura del vehicle”.

Un moment delicat

El cas és que el 2013 no es va fer cas de Potocnik ni de les seves advertències, en un moment en què Europa estava immersa en l’espiral de la crisi de l’euro i necessitava noves inversions perquè la seva economia remuntés. De fet, des que ha esclatat l’escàndol de Volkswagen, governs i sindicats han recordat que de la companyia depenen milers de llocs de treball.

La Comissió Europea ha intentat sortir del pas de les crítiques rebudes arran de la informació. “La nostra feina no és escriure les memòries dels antics comissaris -va dir la portaveu comunitària, Lucia Caudet-. El problema és que els tests de laboratori no capturen adequadament la quantitat d’emissions que es desprenen durant la conducció real: això pot ser per diferents factors, i no és cap secret”.

El cas Volkswagen està sota investigació dels estats membres, ja que la Comissió Europea no té competències en aquest àmbit. El 13 de novembre els ministres d’Indústria de la UE informaran dels resultats de la investigació.

stats