CCOO recomana ara apostar pel vehicle elèctric

En el futur, les bateries i la connectivitat suposaran el 80% de les necessitats de fabricació

El sindicat Comissions Obreres ha decidit investigar el rumb que està agafant la indústria de l'automoció. La resposta no és nova: vehicle elèctric i mobilitat compartida. El que sí que és nou és la postura que han decidit prendre sobre aquest tema, que és demanar que la indústria traslladi els esforços cap a aquest tipus de fabricació. Tot plegat amb la intenció de no cedir l'oportunitat de lideratge als països asiàtics –que van avançats per liderar aquest sector arreu del món– i que la transformació industrial no es tradueixi en la pèrdua massiva de llocs de treball. Fa dos anys aquest sindicat s'aliava amb la UGT per reclamar al govern que la transició es fes de manera "gradual"

"El repte se situa en veure com orientem la indústria perquè s'estructuri dins la pròpia cadena de valor del vehicle elèctric, que és molt diferent de la del vehicle de combustió", han explicat aquest dimarts el secretari general de CCOO, Javier Pacheco, i dos altres portaveus. Segons les seves estimacions, en aquest nou escenari el 40% de la fabricació es dedicarà a les bateries, un 40% més a la connectivitat, i el 20% restant a la producció clàssica.

Calculen que serà entre el 2020 i el 2030 que es materialitzarà aquest canvi, però que cap al 2025 els costos del vehicle de combustió i el vehicle elèctric ja seran equiparables.

Els elèctrics comencen a ser una alternativa als cotxes de sempre

"Les bateries es produeixen fora del continent europeu, tota l'electrònica i la intel·ligència artificial associada també pot començar a venir de fora, de manera que la indústria es podria quedar amb molt poc valor", ha afegit el sindicat. "El sector s'ha de convertir en una altra cosa".

Per aconseguir-ho, han explicat, calen canvis estructurals en la indústria i "fortes inversions" en les tecnologies pròpies del vehicle elèctric. També ser capaços de "superar l'absència de polítiques" i, en definitiva, "garantir una transició que no acabi afectant de manera traumàtica els treballadors del sector".

El paper de Seat i Nissan

En aquest sentit, CCOO ha assegurat que Seat i Nissan tenen, pel que fa a Catalunya, un rol clau. Segons han identificat, cal que totes dues empreses mantinguin les fàbriques aquí i "avui dia no podem dir que això estigui garantit a mitjà termini". Es refereixen, sobretot, al fet que la fabricació clàssica de vehicles de combustió està destinada a desaparèixer i, si no s'orienta l'estratègia cap al vehicle elèctric, aquestes companyies aniran restant importància a les seves fàbriques catalanes.

"El primer vehicle elèctric que farà Seat el fabricarà fora de Martorell", han especificat els portaveus de CCOO. I, pel que fa a Nissan, "de preparada n'està de sobres", han dit. "El que fa falta és una decisió política, per això no ens cansem de demanar a govern [espanyol] i Generalitat que corrin" per evitar que qui prengui la decisió sigui la companyia, que ho farà en termes financers i no d'estratègia [per a la regió].

"Tenim una aposta molt clara per l'electrificació del vehicle", han conclòs tots tres portaveus. I ho fan, han afegit, perquè consideren que és la realitat de futur més abastable per incorporar a Catalunya.

Més continguts de