AUTOMOCIÓ
Economia 23/08/2016

Dos proveïdors fan aturar sis fàbriques de Volkswagen

El conflicte paralitza la producció dels models Golf i Passat i podria arribar a Seat

Isaac Lluch
3 min
Imatge d’ahir de la factoria de Zwickau, una de les afectades per la protesta dels proveïdors contra el consorci Volkswagen.

HamburgVolkswagen es troba enmig d’una altra crisi. El fabricant automobilístic més gran d’Europa ha hagut d’aturar parcialment la seva producció a Alemanya a causa d’una disputa amb dos proveïdors que li subministren material per als seients i peces per a les caixes de canvi. Un total de 27.700 treballadors de diverses fàbriques alemanyes estan afectats com a mínim aquesta setmana pel conflicte. El grup Volkswagen (VW) ha anunciat que ja té preparades mesures de flexibilització laboral -treball a jornada reduïda- per fer front a la situació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La fàbrica més afectada és la central, a Wolfsburg, on treballen 10.000 persones, i on s’ha paralitzat la producció del Golf, el model més comercialitzat de VW. De fet, la setmana passada ja es va aturar la fabricació del model Passat a Emden, una planta amb 7.500 treballadors. Les fàbriques de Zwickau, Salzgitter, Kassel i Brunsvic també patiran les conseqüències de la interrupció en la producció d’automòbils, que s’allargarà com a mínim una setmana. Si no se soluciona abans el litigi entre Volkswagen i dos dels seus proveïdors, Car Trim i Es Automobilguss -tots dos del grup Prevent-, també es podrien veure afectades pròximament plantes de Seat i Skoda. La fàbrica de Kassel no només proveeix productes de Volkswagen, sinó que també en fabrica d’altres marques del consorci alemany.

Representants de VW i dels dos proveïdors es van reunir ahir en un hotel de luxe de Wolfsburg per discutir una possible sortida a l’actual situació. Per la seva banda, l’Audiència Provincial de Brunsvic ha de decidir aquesta setmana sobre la petició de Volkswagen de confiscar a Car Trim i Es Automobilguss les peces requerides en cas de necessitat. VW se sent molt perjudicat pel que considera un boicot. Segons els analistes del banc suís UBS, la interrupció de la producció durant una setmana només a la fàbrica central de Wolfsburg faria perdre uns 100 milions d’euros de guanys bruts al consorci alemany.

El motiu del boicot de les empreses del grup Prevent en el subministrament de material per a la cobertura dels seients i de peces per a les caixes de canvi és suposadament un fracassat projecte amb Volkswagen. Els dos proveïdors reclamen una indemnització per danys i perjudicis que VW no vol pagar.

Reducció de comandes

Com que el grup Volskwagen vol ser més rendible i ha d’estalviar per poder afrontar les conseqüències de l’escàndol de la manipulació de gasos destapat fa gairebé un any, pretén reduir el volum d’encàrrecs dels seus proveïdors. En aquest cas, però, Car Trim i Es Automobilguss acusen Volkswagen d’haver anul·lat “sense termini i sense raonament” les comandes que ja estaven pactades i reclamen una indemnització de 58 milions.

No és el primer cop que petits proveïdors paralitzen un gran consorci. El 1998, per exemple, la falta de panys de portes a Ford va provocar una aturada de la producció. Ara la dimensió del conflicte a VW és més gran perquè els proveïdors en qüestió són les úniques fonts de subministrament de determinades peces. Experts econòmics del sector de l’automòbil com Ferdinand Dudenhöffer, de la Universitat Duisburg-Essen, critiquen que Volkswagen treballi amb proveïdors que tenen una posició de monopoli. “En tots els altres fabricants del món hi ha com a mínim dos subministradors per a aquesta mena de peces”, apunta Dudenhöffer, que lamenta que la postura del grup Prevent fa perdre la confiança a tot el sector.

VW també ha hagut d’aturar diversos cops la producció d’alguns dels seus models al Brasil -amb paralitzacions de gairebé dos mesos- perquè una empresa fabricant de seients lligada a Prevent va activar el mateix tipus de boicot en sentir-se perjudicada a nivell contractual pel gegant automobilístic.

stats