Eleccions a les cambres de comerç: qui pot votar, on i quan?

Un procés polèmic que s'acabarà el 8 de maig

Des d'aquest dijous, 2 de maig, fins dimecres que ve, 8 de març, unes 680.000 empreses i autònoms podran exercir el seu vot per renovar els plenaris de les 13 cambres de comerç de Catalunya, un procés que permetrà escollir els presidents d'aquestes entitats, que són un autèntic lobi empresarial.

El procés ha estat marcat per la polèmica sobre el vot electrònic, un sistema pel qual ha optat la Generalitat amb la intenció de fomentar el vot, ja que en les anteriors eleccions la participació tot just va arribar a l'1,8%.

Comença el període per votar a les eleccions de les cambres de comerç

La Cambra de Barcelona és la més important de les 13 i el seu president, ara Miquel Valls, té un important paper dins del món econòmic i social català. A la Cambra de Barcelona poden votar 423.000 electors.

Quin és el calendari electoral?

Les votacions electròniques han començat aquest dijous i el vot electrònic remot es podrà exercir fins a les 9 del matí del dia 7 de maig. Tancat el període de vot electrònic remot, el dia 8, es podrà exercir el vot presencial als col·legis electorals, entre les 10 i les 18 hores.

Tot i ser presencial, el vot del dia 8 també serà electrònic. La diferència és que en lloc d'emetre'l des de qualsevol ordinador connectat a internet, es farà la votació des dels ordinadors instal·lats als col·legis electorals.

Qui pot votar?

Hi poden votar les empreses i els autònoms que formen part del cens. Els membres del cens es poden consultar a les pàgines web de les diferents cambres de comerç. El cens el fan les cambres amb la col·laboració de l'administració tributària i altres administracions.

Dins del cens no hi són les activitats agrícoles, ramaderes i pesqueres, i els serveis mediadors d'assegurances i reassegurances privades que prestin persones físiques, així com els professionals que no tinguin IAE empreesarial.

Què es vota?

Els electors escullen una part dels membres del ple de la cambra. En el cas de la Cambra de Barcelona -la més important-, en aquest procés s'escullen 40 dels 60 membres del plenari. Dels altres 20 membres, 14 estan reservats a les empreses del cens que fan l'aportació voluntària més elevada a la Cambra. Per accedir a aquestes vocalies s'ha de fer una aportació mínims de 75.000 euros per any de mandat.

Els altres sis membres s'hauran d'escollir, el 5 de juny, entre les propostes de les organitzacions empresarials. En el cas de Barcelona, com les dues grans patronals, Foment i Pimec, no han arribat a un acord, han presentat una candidatura de sis mesos cadascuna.

Un cop es constitueixi el plenari, aquest escollirà el comitè executiu, que és l'òrgan de gestió i administració. En el cas de Barcelona està format per 12 membres: un president, tres vicepresidents, un tresorer i set vocals.

Es pot votar qualsevol candidat?

No. Les eleccions camerals es fan per sectors econòmics, ja que es vol que en aquestes entitats tinguin representació totes les activitats. Cada elector haurà d'escollir entre els candidats del seu grup, categoria i, si escau, subcategoria.

En total, n'hi ha 13 grups que agrupen les diferents activitats industrials, comercials i de serveis. Aquest sistema podria provocar, fins i tot, que el candidat a president de la candidatura guanyadora no arribés a ser escollit pels electors del seu grup.

Com s'exerceix el vot remot?

El sistema de votació l'ha desenvolupat la multinacional catalana Scytl. Per exercir el vot qualsevol elector (empresa o autònom) que consti en el cens haurà d'utilitzar un dels certificats admesos. Aquests certificats incorporen la identificació de la persona que l'emet i la representació que ostenta de l'empresa -en cas de persones jurídiques- i només es poden utilitzar per la persona titular del mateix. A més, l'ordinador haurà de tenir instal·lat Java Script.

Aquest aspecte és el que ha generat més polèmica. Alguns dels candidats demanaven una doble autenticació de qui vota, per evitar que, per exemple, els gestors de moltes empreses i sobretot autònoms votin massivament a alguna de les candidatures aprofitant la representació dels seus clients. Un cop emès el vot, es rep un rebut com a comprovant de la votació.

Per votar s'ha d'anar a la pàgina web de la cambra corresponent, on hi ha un enllaç per exercir el vot. Per assegurar-se que no hi ha 'pishing' (suplantació de la plataforma de votació) cal fixar-se en que a la barra d'adreces del navegador surt el cadenat i l'adreça és segura, és a dir, encapçalada com https://.

Com es vota presencialment?

El vot presencial, que també és electrònic, es podrà exercir el dia 8 entre les deu del matí i les sis de la tarda. Els autònoms s'hauran d'identificar amb el seu DNI o passaport. En el cas de persones jurídiques, els votants s'hauran d'identificar amb el DNI o passaport i aportar els poder de representació de l'empresa.

Per exercir el vot, un cop identificats, rebran una clau d'un sol ús per poder votar a un dels ordinadors del col·legi electoral. A diferència del vot remot, no caldrà, doncs, tenir el certificat electrònic.

Més continguts de