Les vagues compliquen la fi de l’estiu

Els conflictes laborals a Iberia, Ryanair i Renfe obliguen a cancel·lar 224 vols i 360 trens

PAULA CLEMENTE / PAULA SOLANAS / LAIA FORÈS

Els conflictes laborals poden complicar l’operació tornada de les vacances d’estiu. Aquest divendres comencen les mobilitzacions dels treballadors de terra d’Iberia al Prat i a Barajas, així com les aturades convocades pel sindicat CGT a Renfe. Els treballadors d’Iberia faran vaga divendres i dissabte, els de Renfe divendres i diumenge, i els tripulants de cabina de Ryanair tenen previstes aturades diumenge i dilluns. De moment les cancel·lacions per evitar un escenari caòtic als aeroports espanyols com a resultat de totes dues vagues ja sumen 224 vols a tot l’Estat. Renfe preveu suspendre 360 trens d’alta velocitat, llarga distància i mitja distància.

L’estratègia de les línies aèries per evitar aglomeracions a l’aeroport del Prat va començar dimecres amb Vueling, que anul·lava 92 trajectes: 54 de divendres i 38 de dissabte. British Airways, una altra de les aerolínies que utilitza els serveis d’Iberia per a la gestió de maletes i passatgers per la pista, va optar, de nou, pel mateix moviment i va cancel·lar ahir 14 vols: sis connexions entre Londres i Barcelona per divendres, i vuit per dissabte.

Per la seva banda, Iberia va cancel·lar els mateixos sis vols que les últimes vegades a l’aeroport del Prat. La mobilització del personal de terra de Barajas, però, va obligar l’empresa a anul·lar-ne 98 més a la resta de l’Estat. A aquestes cancel·lacions cal sumar-hi els 14 vols que Ryanair va anul·lar dijous davant la vaga que els tripulants de cabina faran diumenge i dilluns. Són sis el primer dia i vuit el segon. Totes dues mobilitzacions han provocat, doncs, la cancel·lació de més de 220 vols a tota Espanya entre divendres i dilluns, i podria haver-n’hi més atès que el personal de terra d’Iberia dona servei a altres companyies.

No obstant, tot indica que la vaga tornarà a passar desapercebuda pels usuaris del Prat. En les aturades prèvies, la cancel·lació preventiva de vols i uns serveis mínims que els treballadors han qualificat repetidament d’abusius han evitat les incidències. Aena va informar que per divendres (sense comptar les cancel·lacions) hi havia 1.100 vols planificats amb 205.000 places i per dissabte 1.000 amb 190.000 seients.

Sigui com sigui, el conflicte no sembla ser a prop de la solució. El comitè de vaga i la companyia van continuar dijous amb els retrets mutus pel fracàs de les negociacions. Els treballadors van aixecar-se de l’última taula de negociació assegurant que Iberia no vol formar part d’una comissió que garanteixi el compliment dels compromisos acordats. La companyia aèria responia que la comissió no podia incloure només els sindicats majoritaris, l’empresa i Treball. Dijous, el comitè de vaga argumentava que gran part del problema va ser que els tinguessin “cinc hores” sense resposta.

Elevats serveis mínims a Renfe

D’altra banda, Renfe va anunciar la cancel·lació de 360 trens aquest cap de setmana per les aturades parcials que CGT ha convocat per divendres i per diumenge 1 de setembre. Es tracta de les dues últimes jornades del calendari d’aturades parcials que la CGT ha dut a terme a Renfe aquest estiu per reclamar més plantilla. La convocatòria és de dues aturades diàries, de quatre hores cadascuna, de les 12.00 a les 16.00 hores, i de les 20.00 a les 24.00 hores.

Els serveis mínims garanteixen el 78% dels trens AVE i de llarga distància i el 65% dels de mitja distància. Dels 360 trens anul·lats divendres i diumenge, 118 seran d’AVE i de llarga distància i la resta de mitja distància. El ministeri de Foment va justificar ahir aquests serveis mínims amb un percentatge alt de trens garantits perquè són dies “d’excepcional moviment de viatgers”. A Rodalies, els serveis mínims cobreixen el 50% del servei habitual i el 75% en hores punta.

Polèmica perquè la companyia irlandesa ‘enquesta’ els treballadors per saber si faran vaga

El conflicte dins de Ryanair s’enfronta a una nova desavinença. Dijous, treballadors de l’aerolínia irlandesa van explicar que la companyia havia enviat a determinats empleats una enquesta per saber si secundaran la vaga o no. Segons van compartir els treballadors, la plantilla de Girona al complet l’havia rebut, mentre que no els constava que això hagués succeït a València, Tenerife, Las Palmas, Lanzarote i Màlaga.

Al correu electrònic, al qual ha tingut accés l’ARA, Ryanair explica al receptor de l’enquesta que amb la intenció de saber quins vols podrà operar l’aerolínia demanen saber anticipadament qui secundarà les aturades convocades. Fonts sindicals van explicar dijous mateix que tan bon punt van saber de l’existència d’aquest correu electrònic, la Unió Sindical Obrera (USO) i el sindicat específic dels tripulants de cabina Sitcpla van enviar un comunicat als empleats informant-los del seu dret a no respondre a la pregunta. Les pràctiques d’aquest estil, de fet, estan prohibides a Espanya: el dret a la vaga inclou el dret a no haver d’avisar a ningú de la companyia de la intenció de fer-ne (i la possibilitat de denunciar l’empresa en cas que sol·liciti que s’avisi) i a no patir cap tipus de represàlia per sumar-se a una convocatòria d’aquest estil.

“Aquestes afirmacions són falses -contraposava Ryanair-. És perfectament legal preguntar al personal si tenen intenció d’anar a treballar en l’horari previst de la seva jornada laboral i està permès buscar aquesta resposta (a preguntes raonables) entre els nostres empleats”. En aquest sentit, afegia la companyia, “la resposta a aquestes enquestes es completament voluntària, ningú pot ser ni serà castigat o victimitzat si escull secundar la vaga”.