ENTREVISTA

Bjørn Kjos: “Volarem des del Prat als EUA el 2016 si tenim els avions”

El conseller delegat de l’aerolínia de baix cost Norwegian, Bjørn Kjos, ha triat la capital catalana per obrir una oficina corporativa que donarà servei de màrqueting a les operacions de la companyia a tot el món. La seva aerolínia és la primera d’Europa a oferir vols de llarg radi de baix cost. I des de Barcelona ho farà entre el 2016 i el 2017

Diu que és un enamorat de Barcelona (“La meva ciutat preferida a Europa”) i considera Espanya la seva “segona casa”. Potser per això el conseller delegat de l’aerolínia de baix cost Norwegian, Bjørn Kjos, ha triat la capital catalana per obrir una oficina corporativa que donarà servei de màrqueting a les operacions de la companyia a tot el món. La seva aerolínia és la primera d’Europa a oferir vols de llarg radi de baix cost. I des de Barcelona ho farà entre el 2016 i el 2017. Està convençut que Ryanair els copiarà en el llarg radi, però afirma que ells van “un pas al davant”.

Confien a fer vols de llarg radi el 2016 des de Barcelona. Què falta perquè ho puguin assegurar?

Entra als nostres plans per al 2016 i el 2017. Hauríem de canviar de plans per no fer-ho.

On volaran?

Depèn de quan comencem. Si comencem la temporada d’hivern de l’any 2016 seria més fàcil volar a Miami que no pas a Nova York. I això depèn de quan rebem els avions. Tenim previst rebre’n quatre durant el 2016, i el cinquè anirà a Barcelona. Si el rebem una mica abans del que està previst, començarem el 2016. Si no, ho farem l’estiu del 2017. Si comencem el 2016, típicament haurem de començar a volar a Florida, que és on va millor volar a l’hivern. Si és des de l’estiu del 2017, començarem a volar probablement a Nova York, San Francisco o Los Angeles.

Ha parlat de la possibilitat de volar també a l’Àsia. És imminent?

No tenim drets de trànsit. Al sud de l’Àsia hi podem volar sense problemes, però al nord de l’Índia no.

Es poden demanar aquests drets. Ho faran?

Durant el 2016 els demanarem, sí.

No tenen llicència permanent per volar als EUA. ¿Això pot endarrerir els plans des de Barcelona?

Podem volar a l’oest des de qualsevol lloc d’Europa amb els permisos que tenim actualment. És per a Sud-amèrica i l’Àsia que necessitem permisos nous.

Per què han triat Barcelona com a primer aeroport espanyol per créixer internacionalment?

Barcelona té una gran indústria del creuer, molt important per als americans. I és una ciutat gran, que és el que es necessita perquè això funcioni. Els americans, quan volen a Europa, volen anar a Londres, París, Barcelona i Roma, això és tot. Tothom vol anar a Barcelona!

¿Així no hi ha més oportunitats a Espanya?

Sí. Hi ha una gran quantitat de passatgers a Madrid. També hi ha oportunitats allà.

En el curt termini?

El 2017 començarem des d’aquí, després volarem on vola la gent, i també hi ha gent que vol anar a Madrid.

Els seus competidors de baix cost no s’han animat a fer vols de llarg radi. Pot ser realment rendible?

Sí. Però calen els avions nous, que són més eficients. Els nostres rivals ho faran, sobretot Ryanair. Però necessiten els mateixos avions que nosaltres. I no hi ha disponibilitat abans del 2018-2019. Anem un pas al davant.

¿Amb el petroli tan barat, no es redueix la diferència de preu amb els competidors d’alt cost?

És molt bo que el preu del petroli caigui. Però va baixar a 37 dòlars el 2008, i només va durar sis mesos. Crec que cal esperar que els preus tornin a pujar. Potser durarà dos o tres anys, però pujaran.

¿Abaixaran preus o augmentaran beneficis?

El preu dels bitllets el marca la competència. Si hi ha molta competència, doncs hi haurà preus baixos. I els preus baixos són molt bons per a les companyies de baix cost, perquè nosaltres treballem per volum, no pel preu. Veuràs molts bitllets a la venda de vols transatlàntics per menys de 300 dòlars anada i tornada.

¿Els vols de llarg radi els faran també des de la terminal T2?

Molt probablement ens quedarem aquí. Hem de ser a la mateixa terminal on fem el curt radi.

Talent “a un preu just” a Barcelona

Les noves oficines que Norwegian va inaugurar ahir a Barcelona donaran serveis a tot el món. Hi haurà 35 empleats, però preveuen créixer fins als 50. El principal motiu per escollir Barcelona va ser aconseguir gent “molt ben formada”, i el fet que la ciutat sigui un pol per a la indústria turística, explica Kjos. Per un sou baix? “Per un sou just -respon-. Si vas a Ucraïna o l’Índia serà més barat contractar. Podríem haver anat a Londres, però allà hi ha moltes empreses perseguint la mateixa gent”. També destaca el potencial per atraure talent de tot Europa que té Barcelona. I quin perfil busquen? “Sobretot gent amb competències en els mitjans digitals. Típicament són persones que s’acaben de llicenciar”.

Més continguts de