El personal de Ryanair a Girona pressiona per evitar el tancament

Acusen l’empresa d’haver-los amenaçat amb avançar els acomiadaments

El primer dia de vaga de Ryanair es va saldar sense cap afectació destacable a l’aeroport de Girona. El motiu, segons van protestar dues de les portaveus dels sindicats convocants, Alexandra Sais (Sitcpla) i Maria Àngels Martín (USO), és que es van establir uns serveis mínims “massa alts”, que a Vilobí d’Onyar no van provocar la cancel·lació de cap vol. “S’està vulnerant el nostre dret a vaga: a Girona els serveis mínims són del 100% i no s’ha hagut d’anul·lar cap vol”, van criticar. Els sindicats USO i Sitcpla van convocar la vaga de deu dies que va començar ahir per protestar contra els tancaments de les bases de Ryanair a Girona, Tenerife, Las Palmas i Lanzarote, que comportaran l’acomiadament de 512 persones, 164 de les quals de la seu gironina.

Per mostrar el seu rebuig i reclamar una solució, una trentena de treballadors de tripulació de la companyia irlandesa es van concentrar ahir al matí davant la terminal de Girona amb cartells en què es podia llegir “Stop tancament”, “Ryanair, para d’abusar” o “512 acomiadaments, 512 famílies trencades gràcies a Ryanair”.

Segons els treballadors, els acomiadaments no estan justificats. “La companyia al·lega que es deuen al retard en l’entrega dels avions Boeing 373 Max, però Boeing ha dit que els compensarà pel retard i que a partir del febrer els entregarà”, va assenyalar Sais. Martín va afegir: “L’altra raó que donen és el Brexit, però fa temps que la companyia va crear Ryanair UK per evitar que els pogués perjudicar”. Per això, ahir els treballadors van reclamar que se’ls “recol·loqui en una altra base” o que es busqui una solució perquè no acabin al carrer.

La vaga continuarà avui, dilluns, i s’allargarà vuit dies més: el 6, 8, 13, 15, 20, 27 i 29 de setembre. Els sindicats van intentar arribar a un acord amb els responsables de Ryanair, però, segons les representants, la companyia els va dir que anul·lessin les aturades “a canvi de res”. A més, acusen l’aerolínia d’haver-los amenaçat amb avançar la data del tancament de les bases, prevista per al 8 de gener del 2020. “Ens van dir que si continuem amb les vagues i les protestes tancaran abans les bases. A més, també ens van dir que les nostres aturades han causat els problemes de la companyia”, van criticar les portaveus de Sitcpla i USO.

L’aeroport de Girona, èxit i víctima de Ryanair

Futur incert

Ryanair sosté que el tancament de la base no suposarà cap descens en el nombre de vols i de passatgers de Vilobí d’Onyar, però tant Martín com Sais temen que sigui un intent de la companyia per aconseguir més diners. “El març del 2020 finalitza el conveni amb la Generalitat, i que justament ara diguin que hi ha raons de pes per tancar la base és per intentar alguna cosa econòmica”, opinen. Precisament avui està previst que el secretari de Mobilitat, Isidre Gavín, i el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, es reuneixin amb la direcció irlandesa a Dublín (Irlanda) per “conèixer de primera mà els plans de la companyia”, segons va informar la conselleria de Territori. Un dels punts clau de la trobada serà confirmar si l’empresa manté els vols i passatgers previstos per al 2019. Una xifra que va lligada a l’aportació econòmica que cada any fa l’Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI) -formada per diverses institucions- en forma de publicitat. El 2018 es van destinar 3,5 milons d’euros a Ryanair, una xifra que representa més de la meitat del pressupost de l’AGI per promocionar les comarques gironines.

Més continguts de