Economia 24/02/2021

Aena anuncia que les obres d'ampliació del Prat patiran un retard de tres anys per la pandèmia

El coronavirus provoca unes pèrdues de 126,8 milions d'euros al gestor aeroportuari el 2020

2 min
Aeroport del Prat

MadridLa gran caiguda de l'activitat aeroportuària per la pandèmia de covid-19 farà que les inversions previstes per a l'ampliació de l'aeroport del Prat –i les obres, que havien de començar el 2022– pateixin un retard d'almenys dos anys, tot i que segons la mateixa Aena el més probable és que sigui de tres anys. El president d'Aena, Maurici Lucena, ha admès aquest dimecres que la rebaixa de les inversions en els pròxims anys serà "significativa".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons Lucena, serà el govern espanyol el que acabi fixant un nou calendari per a les inversions previstes d'ampliació del Prat i de l'aeroport de Barajas, però la proposta que farà el gestor aeroportuari al març serà "desplaçar" l'inici de les obres d'ampliació "dos o tres anys, més aviat tres", en relació amb el calendari previst. El retard, que ja havia avançat el ministre de Transports, José Luis Ábalos, pot significar que les obres no comencin fins al 2025.

Amb la pandèmia, que ha fet caure el trànsit aeri a mínims històrics, les inversions també es redueixen. Si abans de la irrupció del coronavirus estava prevista una inversió anual de gairebé 1.000 milions d'euros en el pla d'inversions conegut com a DORA II (2022-2027), finalment la xifra es reduirà a més de la meitat (450 milions anuals). Lucena ha deixat clar que la caiguda de la inversió i el retard de les obres es deu "únicament i exclusivament" a la pandèmia, i ha subratllat que es tardarà temps en recuperar el nivell de trànsit aeri previ a l'arribada del covid-19.

La pandèmia provoca pèrdues a Aena

Aena, en un any negre per al turisme, va registrar unes pèrdues de 126,8 milions d'euros el 2020, segons les dades publicades aquest dimecres. L'abast del daltabaix és més evident si es té en compte que en l'exercici anterior, el del 2019, havia obtingut un benefici de 1.442 milions d'euros. La caiguda d'ingressos per la pandèmia se situa en un 50,2%, fins als 2.243 milions d'euros. És el primer any des del 2012 que el gestor aeroportuari registra números vermells.

Tot i les xifres negatives, Lucena ha destacat que les pèrdues no es traduiran en problemes de solvència: "La nostra posició en termes de liquiditat és molt sòlida i ho seguirà sent durant els mesos, que espero que siguin pocs, que la pandèmia segueixi amb tanta força". El president d'Aena ha destacat que l'empresa ha fet un "gran esforç" de reducció de costos.

stats