Unió Europea

L'Eurocambra demana la gratuïtat de només un petit equipatge de mà extra als avions

El Parlament Europeu vota a favor d'obligar les aerolínies a pagar més compensacions pels retards dels vols

Brussel·lesEl Parlament Europeu es torna a posicionar més favor del consumidor que els governs estatals. La Comissió de Transports de la cambra comunitària ha donat suport —33 vots a favor i dues abstencions— a l'increment de les compensacions de les aerolínies per retards i a la gratuïtat d'un petit equipatge de mà i una motxilla. Tots els grups europarlamentaris, des de l'Esquerra fins a les forces d'extrema dreta, s'han posat d'acord i a partir d'aquest dimecres començaran a negociar la reforma de la nova directiva sobre els drets dels passatgers dels avions amb el Consell de la Unió Europea, que representa els estats membres, i la Comissió Europea.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El posicionament de l'Eurocambra dista bastant del dels estats membres, que solen imposar els seus interessos en les negociacions de la UE. Segons els esborranys als quals ha tingut accés l'ARA, el Parlament Europeu ha acordat que la legislació europea obligui les aerolínies a pagar al client 300 euros per un retard de més de tres hores. En cas que el vol superi els 1.500 quilòmetres, la compensació hauria de ser de 400 euros i, si supera els 3.500 quilòmetres, de 600 euros.

Cargando
No hay anuncios

Els estats membres, però, han votat a favor que les aerolínies només hagin de compensar els consumidors amb 300 euros si un vol de menys de 3.500 quilòmetres es demora almenys quatre hores —abans eren tres hores—. En cas que el vol sigui de més de 3.500 quilòmetres, el retard ha de ser almenys de sis hores per rebre una compensació econòmica i es pot elevar com a màxim fins a 500 euros.

Cargando
No hay anuncios

L'Eurocambra també advoca perquè els passatgers puguin portar de franc un petit equipatge de mà i, a part, un "element personal", com una bossa de mà, una motxilla o, entre altres equipatges, un maletí per a l'ordinador. Així, les aerolínies tampoc no podrien cobrar res per l'equipatge de mà que no superi els 7 quilograms de pes sempre que de llargada, d'amplada i d'alçada no superi els 100 cm. Ara bé, es tracta d'una maleta més petita que la que deixen entrar (majoritàriament pagant) a la cabina la majoria de les aerolínies, que solen establir un límit de 55 x 40 x 20 cm.

D'aquesta manera, a diferència del Consell de la UE, el Parlament Europeu opta perquè es puguin dur elements d'equipatge, però el límit del segon no és gaire més elevat del que van acordar els governs estatals, que consideren que tots els "objectes personals" que es puguin encabir sota el seient davanter no s'han de poder cobrar. És a dir, un equipatge per passatger que no sigui superior a 40 x 30 x 15 cm.

Cargando
No hay anuncios

Espanya lidera la lluita contra les aerolínies a la UE

L'acord dels estats membres per permetre a les aerolínies cobrar per l'equipatge de mà va comptar amb el vot en contra d'Espanya, el país més gran de la UE que s'hi va oposar. Fins i tot, el govern espanyol ha imposat una multa de 179 milions d'euros per cobrar aquests equipatges a diferents aerolínies, com Ryanair, Vueling, Easyjet o Volotea.

Cargando
No hay anuncios

La decisió del ministeri de Consum es basa en una sentència del Tribunal de Justícia de la UE del 2014 que dictamina que l'equipatge de cabina és un "element indispensable" i que "no pot ser objecte de suplement de preu, a condició que respongui a unes exigències raonables relatives als seus pes i dimensions i compleixi amb els requisits de seguretat aplicables". Aquesta sentència i d'altres de posteriors, però, han sigut interpretades de manera diferent per alguns governs i per les aerolínies, que consideren que sí que poden cobrar per l'equipatge de mà. De fet, la Comissió Europea ha obert un expedient a Espanya per aquestes sancions i recorda que la resolució del tribunal de Luxemburg també indica que les empreses poden posar condicionants "raonables" per cobrar, com pot ser la grandària i el pes de l'equipatge.