Unió Europea

Brussel·les expedienta Espanya per multar les aerolínies que cobren l'equipatge de mà

El govern espanyol acusa la Comissió Europea de fer-se seus "els arguments de Rayanair" i avisa que està disposat a anar al TJUE

Avions de Ryanair a l'aeroport de Girona.
08/10/2025
2 min

Brussel·lesCop dur de la Comissió Europea contra la lluita del govern espanyol per evitar que les aerolínies cobrin per l'equipatge de mà. Brussel·les ha obert aquest dimecres un expedient a Espanya per multar cinc aerolínies –Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea– per dur a terme aquesta pràctica i l'insta a modificar la legislació espanyola que regula el cobrament de les maletes que els consumidors pugen a la cabina de l'avió. Aquest advertiment de l'executiu comunitari suposa el primer pas per una potencial multa a Espanya, que pot evitar la sanció si du a terme les reformes que li demana Brussel·les.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El govern espanyol ha basat la decisió de multar les aerolínies en una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que dictamina que les companyies aèries no poden cobrar per qualsevol classe d'equipatge de mà. Ara bé, Brussel·les apunta que la resolució del tribunal de Luxemburg també indica que les empreses poden posar condicionants "raonables" per cobrar, com pot ser la grandària i el pes de l'equipatge.

L'avís de Brussel·les avisa que la normativa espanyola no permet "cobrar una taxa extra a l'equipatge de mà" en cap cas, cosa que va contra "la llibertat de les empreses a fixar preus". En aquest sentit, la Comissió Europea considera que la llei de l'Estat ha de "diferenciar" entre el servei de poder dur un equipatge limitat i més reduït, que suposa un "aspecte necessari del transport", i el de poder carregar un "equipatge de mà més ampli".

A partir d'aquest dimecres, Espanya disposa d'un marge de dos mesos per respondre a l'avís formal que Brussel·les li ha enviat per carta i, en cas que la Comissió Europea consideri que la resposta no és "satisfactòria", l'executiu comunitari "pot decidir d'enviar dictamen motivat" al govern espanyol. En cas que les mesures d'Espanya no convencin Brussel·les, la Comissió Europea pot elevar el cas als tribunals i el TJUE pot multar l'Estat.

L'actual normativa europea sobre el cobrament de l'equipatge de mà té diverses interpretacions, tant pels estats membres com per les aerolínies. En aquest context, els governs estatals van acordar el juny passat una nova directiva que permeti a les companyies aèries cobrar per l'equipatge de mà més gros i pesant, una decisió que va comptar amb el vot en contra d'Espanya. Per contra, el Parlament Europeu va aprovar un dictamen en què es posicionava a favor de prohibir que les aerolínies puguin cobrar per l'equipatge de mà.

El govern espanyol va al xoc

El ministre de Consum, Pablo Bustinduy, ha acusat la Comissió Europea de fer-se seus els "arguments de Ryanair" i ha qualificat de "lamentable" que faci "d'advocat del defensor d'un grapat de grans multinacionals que s'estan lucrant a costa dels drets del consumidor". "És lamentable que la Comissió Europea sigui tan dèbil i tova davant dels poderosos", ha dit el dirigent de Sumar en declaracions als mitjans.

Així, lluny de mostrar bona disposició a reformar la normativa espanyola, el ministre de Consum ha avisat la Comissió Europea que pensa mantenir oberts els processos d'investigació i sanció contra les aerolínies i que defensarà on faci falta el posicionament del govern espanyol. Fins i tot, ha amenaçat amb acabar als tribunals de la justícia europea.

stats