La UE acorda permetre a les aerolínies cobrar per l'equipatge de mà als avions
Els estats membres acorden ampliar les hores de retard d'un vol per poder reclamar una compensació
Brussel·lesEls estats membres de la Unió Europea han acordat aquest dijous permetre que les aerolínies puguin cobrar per l'equipatge de mà en un avió. Tot i que ara la gran majoria de companyies ja el cobraven, la legislació comunitària teòricament no ho permetia –malgrat que les aerolínies defensaven que sí– i la justícia europea havia conclòs en diverses sentències que era il·legal. Tanmateix, la reforma normativa pactada al Consell de Transports de la UE donaria més empara legal perquè les companyies aèries en un futur puguin cobrar de manera legal als consumidors que pugin equipatge de mà d'unes mides "raonables".
Fonts del mateix Consell de la UE admeten a l'ARA que la legislació actual genera confusió i no deixa clar si és legal cobrar per l'equipatge de mà. De fet, Espanya, per exemple, ha multat amb 179 milions d'euros Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea, i encara estudiava ampliar sancions per aquest motiu a altres companyies, com Wizz Air.
Tanmateix, la reforma acordada aquest dijous, que encara ha de ser aprovada i negociada amb el Parlament Europeu, corregeix aquesta ambigüitat i permet de manera més clara cobrar per l'equipatge de mà. Així doncs, malgrat que assegura que s'ha de permetre portar "un objecte personal", com pot ser una bossa de mà o una motxilla, diu que ha de complir amb els requisits de seguretat. És a dir, que es pugui encabir sota del seient davanter i, per tant, tingui unes dimensions màximes de 40x30x15.
Ara bé, la normativa obliga les companyies a informar de manera clara el consumidor dels tipus d'equipatges –dimensions i pes– que poden portar a la cabina, sense cobrar i cobrant. L'objectiu d'aquest contrapunt és que els consumidors no tinguin sorpreses a última hora i hagin d'assumir sobrecostos en benefici de les aerolínies.
Davant d'aquest acord, les associacions de consumidors ja han posat el crit al cel i consideren que la reforma "legitima" el cobrament dels equipatges de mà, pràctica que la mateixa justícia europea havia declarat il·legal. "Les organitzacions de consumidors ja van assenyalar el maig passat que les aerolínies haurien de deixar de cobrar als passatgers pel seu equipatge de mà", apunta en un comunicat emès aquest dijous l'Organització Europea de Consumidors (BEUC, en les sigles en anglès).
També s'hi mostra en contra el govern espanyol, que ha estat un dels pocs socis comunitaris que hi han votat en contra. "El lobi de les aerolínies ha aconseguit a Europa el que no va aconseguir a Espanya. El Consell de la UE ha adoptat un nou reglament per a passatges que acaba amb la gratuïtat de l'equipatge de mà", ha dit per les xarxes socials el ministre de Drets Socials i Consum, Pablo Bustinduy.
A més d'Espanya, també s'hi han oposat Alemanya, Portugal i Eslovènia, i Àustria i Estònia s'han abstingut. El text ha tirat endavant igualment perquè només necessitava una majoria qualificada, que és l'equivalent al 55% dels vots favorables dels 27 estats membres i que suposin almenys un 65% del pes demogràfic de la UE.
Més hores de retard per rebre compensació
D'altra banda, els estats membres també han acordat ampliar les hores de retard d'un avió perquè el passatger tingui dret a compensació. Així doncs, caldrà que un vol de menys de 3.500 quilòmetres es demori quatre hores (abans eren tres) perquè els consumidors afectats puguin rebre una indemnització de fins a 300 euros. En cas que el vol sigui de més de 3.500 quilòmetres, el retard ha de ser almenys de sis hores per rebre una compensació econòmica i es pot elevar com a màxim als 500 euros, segons informen fonts diplomàtiques a aquest diari.