Automoció

Seat vol fabricar 300.000 cotxes elèctrics a l'any a la planta de Martorell

La companyia posa en marxa la planta de muntatge de bateries amb una inversió de 300 M€

Thomas Schäfer, Markus Haupt, Salvador Illa i Jordi Hereu, en el moment de posar en marxa la planta de muntatge de bateries.
3 min

MartorellL'objectiu està traçat. Després de quatre anys de transformació, l'any que ve sortiran al mercat els primers cotxes elèctrics fabricats a la planta de Seat de Martorell. La companyia vol arribar a la fabricació de 600.000 cotxes a l'any en aquesta planta, dels quals la meitat, 300.000, seran elèctrics. El primer model elèctric que sortirà d'aquesta fàbrica serà el Cupra Raval, que es comercialitzarà a partir del març de l'any vinent, i el seguirà el Volkswagen ID Polo.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'últim pas per electrificar la planta s'ha fet aquest divendres, amb la inauguració de la planta de muntatge de bateries, en la qual la companyia ha invertit 300 milions d'euros. Una inversió que forma part de l'electrificació de la fàbrica, que ha costat 3.000 milions d'euros, dins del paquet de 10.000 milions de Seat i el grup Volkswagen a Espanya per fabricar cotxes elèctrics. Seat, a més, ha liderat dins del grup Volkswagen l'electrificació dels models més petits i populars, que, a més del Cupra Raval i el Volkswagen ID Polo, també inclou els models Skoda Epiq i el Volkswagen ID Cross, que es fabricaran a la planta del grup alemany a Landaben (Navarra).

La planta de muntatge de bateries comporta la creació d'uns 400 llocs de feina directes i 100 més d'indirectes.

A la inauguració de la planta de muntatge de bateries hi han assistit el president de la Generalitat, Salvador Illa; el ministre d'Indústria, Jordi Hereu; el president del consell d'administració de Seat i Cupra i conseller delegat de la marca Volkswagen, Thomas Schäfer; el conseller delegat de Seat i Cupra, Markus Haupt, i tot el comitè executiu de la companyia de Martorell.

La planta de muntatge de bateries ocupa una superfície de 64.000 metres quadrats i pot fabricar una bateria cada 45 segons, és a dir, 1.200 al dia o 300.000 a l'any. La planta compta amb 11.000 plaques fotovoltaiques que abastaran el 70% de l'energia necessària, i les bateries aniran des d'aquesta planta fins al taller de muntatge dels cotxes mitjançant un sistema automatitzat que inclou un pont de 600 metres de llarg.

El pont que uneix la planta de bateries amb la fàbrica de cotxes
Detall de la planta

Segons la companyia, amb la transformació de la fàbrica de Martorell dels últims quatre anys, aquesta planta es converteix en la tercera de més volum de producció del grup Volkswagen a Europa i aportarà una quarta part de tots els cotxes que es fabriquen a Espanya, amb una capacitat màxima de 600.000 unitats anuals, de les quals 300.000 podrien ser cotxes elèctrics en un futur. El rècord històric de fabricació de cotxes a Martorell va ser l'any 2000, amb 516.000 unitats, i el 2019, l'any abans de la pandèmia, es va tornar a superar el mig milió amb 505.000 unitats.

El ministre Jordi Hereu ha destacat la importància de la nova planta per estendre l'electromobilitat a Espanya i Europa. "És un pas més per guanyar l'autonomia estratègica d'Europa", ha dit. Per la seva banda, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha reiterat l'aposta del seu govern pel cotxe elèctric i arribar a les 180.000 matriculacions de cotxes electrificats el 2030. Illa ha considerat "cabdal per al país" la nova planta, que ha qualificat de "projecte de país".

Punt d'inflexió

"La inauguració d'aquest taller de muntatge de sistemes de bateries és un punt d'inflexió a la història de Seat i Cupra", ha indicat Markus Haupt, i ha afegit: "Avui veiem com la nostra ambició es converteix en una realitat, estem llestos per produir cotxes 100% elèctrics made in Spain que faran la mobilitat elèctrica accessible a tot Europa".

Imatge de la planta
El Cupra Raval, primer cotxe elèctric que es fabrica a Martorell.

El president del consell d'administració, Thomas Schäfer, ha indicat: "Fa quatre anys vam fer una inversió històrica per convertir Espanya en una ubicació clau i en referent europeu de l'electromobilitat. Avui, amb l'obertura d'aquesta planta de muntatge de sistemes de bateries a Martorell, iniciem un nou capítol per al Grup Volkswagen, per a Espanya i per a Europa".

El primer cotxe 100% elèctric que sortirà de Martorell, el Cupra Raval, el presentarà el març del 2026. Un cotxe elèctric de tracció davantera, de quatre metres de llarg, que es fabricarà en tres acabats diferents, VZ Extreme, Dynamic Plus i Dynamic, amb fins a 166 kW de potència i amb una autonomia que va de 400 a 450 quilòmetres, amb un preu de sortida de 26.000 euros.

stats