Automoció

Seat blinda el seu futur elèctric: inversió de 300 milions a Martorell

L'automobilística construirà una planta d'assemblatge de cel·les de bateria

3 min
Imatge virtual de l'especte que tindrà la planta d'ensamblatge de bateries, a les instal·lacions de Seat, a Martorell

BarcelonaSeat fa un pas més cap a l'electrificació. L'automobilística construirà una planta d'assemblatge de cel·les de bateria a Martorell amb un projecte que implicarà una inversió de 300 milions d'euros i tindrà un impacte de 400 llocs de treball directes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les instal·lacions comptaran amb una superfície de 64.000 metres quadrats i acolliran l'assemblatge de les cel·les de bateria que fabricarà PowerCo –empresa de Grup Volkswagen– a la gigafactoria de Sagunt (País Valencià). Les obres començaran en les setmanes vinents i està previst que finalitzin el 2025.

Aquesta planta s'emmarca en la segona convocatòria del Perte (Projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica) del cotxe elèctric, que comptarà amb un pressupost d'uns 1.500 milions d'euros, dels que 837 seran per a bateries.

"Estem en un moment clau per a la nostra indústria. Seat i el Grup Volkswagen estem destinant grans recursos per aconseguir una mobilitat sostenible, i també per seguir avançant en la nostra ambició de convertir Espanya en un hub de mobilitat elèctrica a Europa", ha assenyalat el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths.

El germà petit

Aquesta planta complementa la fàbrica de cel·les de bateria a la qual aspirava Catalunya. Finalment, va recalar a terres valencianes i forma part d'una macroinversió de 10.000 milions d'euros que pretenen mobilitzar Seat i el Grup Volkswagen a Espanya en el marc del projecte Future: fast forward, format per 62 empreses, per a l'electrificació de les plantes de Martorell i Pamplona i la mateixa gigafàbrica de Sagunt, a més d'altres iniciatives lligades al cotxe elèctric i connectat. Dels 10.000 milions, 3.000 aniran a Sagunt i 3.000 a l'electrificació de Martorell.

El projecte liderat per aquestes marques es va beneficiar finalment de 397 milions d'euros en la primera convocatòria, davant dels 1.000 milions que esperaven adjudicar-se, ja que el ministeri només va assignar el 30% del total de fons previstos.

Les noves instal·lacions estaran connectades al Taller 10, on la companyia fabricarà alguns dels cotxes elèctrics de Grup Volkswagen, com el Cupra Raval. Martorell és la primera fàbrica del grup Volkswagen fora d'Alemanya que tindrà unes instal·lacions d'aquestes característiques, ja que la resta externalitza el procés d'assemblatge.

El futur de Seat, "garantit"

Per al conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, es tracta d'una notícia molt important en clau de futur i de transició de la mobilitat elèctrica, així com de garantir el futur de Seat a Catalunya. "Per a nosaltres Seat és un soci estratègic", ha afegit. La Generalitat va aprovar a finals de l'any passat un ajut de 89 milions per a l'electrificació de Seat a Martorell, el doble dels 44 que aniran a la planta catalana dels 397 assignats pel PERTE.

"Les institucions espanyoles i europees també han d'estar convençudes i pujar al tren; s'ha de crear un marc legal que asseguri les inversions del sector i impulsi la competitivitat", ha reclamat Griffiths, que ha aprofitat l'anunci per insistir en la col·laboració publicoprivada.

El directiu ha afirmat que Espanya va en la bona direcció, per l'adopció de mesures com desgravar el 15% de l'IRPF per a la compra de vehicles elèctrics, però creu que aquesta ha de venir acompanyada de més inversió per "ampliar la infraestructura de recàrrega", ha afegit.

Per al representant de CCOO al comitè d'empresa de Seat, Rafa Guerrero, aquesta notícia és la prova que la transició al vehicle elèctric no ha de significar la pèrdua de llocs de treball. "Es tractava d'apostar per atraure la cadena de valor de la nova mobilitat elèctrica. Aquesta planta d'assemblatge compensa la petita pèrdua de treballadors vinculada a la diferent càrrega de treball entre el vehicle de combustió i l'elèctric".

Quasi tota la cadena, a Catalunya

Torrent ha destacat que amb aquesta planta Catalunya acumula la majoria dels elements de la cadena de valor de vehicle elèctric: assemblatge, recerca i desenvolupament i la plataforma elèctrica a Martorell. "Això és el que ens dona continuïtat i ens posiciona de manera positiva de cara al futur de la mobilitat elèctrica i sostenible", ha afegit.

Com Guerrero, Griffiths ha dit que la construcció d'aquestes instal·lacions suposa també un impuls per obtenir una segona plataforma a Martorell: "Ens col·loca en una posició d'avantatge per assumir la segona plataforma". Aquesta adjudicació encara està pendent, però Martorell ja té assignada, igual que la fàbrica de Pamplona, el desenvolupament de la plataforma Small BEV (cotxe petit elèctric). Aquesta ha de servir per fabricar a partir del 2025 el Cupra Raval i el model elèctric urbà de Volkswagen.

Actualment, la planta de Martorell fabrica sis vehicles: el Seat Arona i el Seat Ibiza a la línia 1, el Cupra Formentor, el Seat León i el Cupra León a la línia 2 i l'Audi A1 a la línia 3. El Seat Ateca i el Cupra Ateca es produeixen a Kvasiny (República Txeca), el Cupra Born a Zwickau (Alemanya) i el Seat Tarraco a Wolfsburg (Alemanya).

La cadena de valor dels elèctrics de Seat

1. Recerca i desenvolupament / Catalunya, Martorell

Seat va inaugurar a finals del 2021 a Martorell el Test Center Energy, el primer laboratori de bateries d’Espanya, per desenvolupar i provar diversos sistemes d’energia destinats al vehicle elèctric. Seat lidera el desenvolupament de la plataforma del cotxe petit elèctric de Volkswagen.


2. Disseny del vehicle / Catalunya, Martorell

Seat ha dissenyat aquí tots els seus vehicles, també els elèctrics de Cupra, tot i que no els produeix tots a Martorell. Per exemple, no hi fabrica el Cupra Born, però sí el Cupra Raval (a partir del 2025).

3. Les cel·les de les bateries / País Valencià, Sagunt

Aquest és l’únic element de la cadena que no és a Catalunya. La fabricació de les cel·les de les bateries es durà a terme a Sagunt, a la gigafactoria que el Grup Volkswagen inaugurarà el 2026.


4. Producció i assemblatge / Catalunya, Martorell

La fàbrica de Martorell fabrica actualment sis cotxes, però cap és elèctric. Els primers que es produiran, a partir del 2025, seran el Cupra Raval i el model elèctric urbà de Volkswagen. A la nova planta s’assemblaran les cel·les de bateria que vindran des de Sagunt i es muntaran als vehicles elèctrics, com la resta de peces.


5. Distribució i comercialització / Catalunya, Martorell

Un cop surtin els vehicles elèctrics de la fàbrica de Martorell, s’enviaran arreu del món amb camions, trens i vaixells.

stats