Economia 05/05/2022

La fàbrica de bateries de Volkswagen a Sagunt començarà a proveir les plantes de Martorell i Landaben el 2026

La gigafactoria donarà feina a 3.000 treballadors de manera directa i mobilitzarà una inversió de 3.000 milions d'euros

Daniel Martín
2 min
El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig (2n d), el president de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths (e), el president de Volkswagen, Herbert Diess, (2n e), i el president del consell d'administració de SEAT, Thomas Schmal (d).

ValènciaLa cobejada fàbrica de bateries de Volkswagen a l'Estat es posarà en marxa el 2026, moment en què començarà a proveir la planta que la companyia té a Landaben (Navarra) i la de Seat a Martorell. Així ho ha confirmat avui l'empresa alemanya en la presentació de la gigafactoria que l'automobilística començarà a construir a la localitat valenciana de Sagunt i que donarà feina a 3.000 persones de manera directa.

La importància de l'acte s'ha reflectit en la nòmina d'autoritats que hi han assistit, entre les quals cal destacar el president del govern espanyol, Pedro Sánchez; el cap del Consell, Ximo Puig; el president del grup Volkswagen, Herbert Diess; el president del consell d'administració de Seat, Thomas Schmall, i el president de Seat, Wayne Griffiths.

En la seva intervenció, Schmall ha destacat que les obres de la fàbrica valenciana s'iniciaran l'any que ve amb l'objectiu de convertir la planta valenciana en la tercera gigafactoria del grup a Europa –les altres tindran seu a Alemanya i Suècia–. Es tracta d'una aposta que la companyia té previst ampliar construint tres fàbriques de bateries més al continent abans del 2030, en una ubicació encara per determinar.

Sobre l'elecció de Sagunt, el president del consell d'administració de Seat i també membre del comitè executiu de Volkswagen AG ha explicat que un element clau ha sigut la velocitat amb la qual podran construir la planta, que ocuparà 200 hectàrees i que es veurà completada per un parc solar de 250 hectàrees que instal·larà Iberdrola –amb una inversió de 500 milions d'euros– per subministrar a la fàbrica el 20% de l'energia que consumirà.

Per la seva banda, Herbert Diess ha destacat que el projecte estratègic per a la recuperació i la transformació del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC) que lideren Volkswagen i Seat preveu mobilitzar una inversió de 10.000 milions d'euros –els 7.000 previstos per la companyia automobilística més 3.000 aportats per la resta d'empreses–. D'aquests, 3.000 aniran a la planta de Sagunt i 4.000 més a les plantes de Martorell i Landaben (Navarra).

En la seva intervenció, Pedro Sánchez ha reivindicat la importància del sector automobilístic, al qual ha qualificat de "clau", atès que representa el 8% del PIB espanyol i dona feina a gairebé dos milions de ciutadans, 300.000 de manera directa. En aquest sentit, ha destacat com el PERTE que lideren Volkswagen i Seat preveu una inversió total de 24.000 milions d'euros, amb una aportació del sector públic de 4.295 milions d'euros per mobilitzar una inversió privada de 19.714 milions.

Per la seva part, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, s'ha felicitat per l'elecció de Sagunt i ha defensat que Espanya tenia un deute moral amb la ciutat des de fa 40 anys quan l'Estat va tancar les seves fàbriques siderúrgiques. Puig també ha destacat que el 2021 la inversió estrangera al País Valencià va triplicar la del 2015 –últim any de govern del Partit Popular– i s'ha compromès a correspondre a la confiança de Volkswagen aportant "totes les facilitats necessàries" i oferint "estabilitat jurídica i diàleg institucional".

stats