El govern espanyol prendrà mesures divendres per contenir el preu de l'electricitat

Aagesen també anuncia l'alliberament d'11,5 milions de barrils de petroli de les reserves espanyoles

Roda de premsa posterior al consell de ministres d'aquest dimarts.
Act. fa 13 min
2 min

MadridEl govern espanyol prepara un pla de xoc per a aquest divendres, quan el consell de ministres es reunirà de forma extraordinària, per fer front a les conseqüències de la guerra de l'Iran. Però aquest dimarts el ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, i la titular de Transició Ecològica, Sara Aagesen, han avançat decisions en diferents sentits: contenció del preu de l'electricitat, pal·liar la pujada de combustibles i fertilitzants per als sectors més exposats i un escut social per protegir els més vulnerables, malgrat que fonts del govern espanyol rebaixen la possibilitat que s'inclogui la suspensió dels desnonaments o la pròrroga automàtica dels contractes de lloguer, com reclamava Sumar. La seva prioritat, de fet, és que el decret llei ja es pugui convalidar dijous que ve al Congrés: tot el que sigui entrar en mesures d'habitatge propicia un xoc entre els socis de la majoria plurinacional que n'impediria l'aprovació.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

"Seran mesures estructurals i conjunturals", ha especificat la portaveu del govern espanyol, Elma Saiz, que ha afegit que les explicarà el mateix president espanyol, Pedro Sánchez, divendres després del consell de ministres extraordinari. Ha assegurat que seran "flexibles" perquè es puguin adaptar a l'evolució del conflicte de l'Iran, ja que un dels elements rellevants és determinar la temporalitat de les decisions que es prendran.

Paral·lelament, per intentar aturar l'augment dels carburants, el govern espanyol també ha anunciat que s'alliberaran 11,5 milions de barrils de petroli de les reserves espanyoles en coordinació amb l'Agència Internacional de l'Energia. La idea és que s'incorporin al mercat 400 milions d'euros de barrils de petroli durant 90 dies per apaivagar la tensió conjuntural. Això es correspon a 12,5 dies de consum estatal, ha dit la ministra, tenint en compte que Espanya té reserves per a un total de 92 dies. L'alliberament, però, no el farà la Corporació de Reserves Estratègiques de Productes Petrolífers (Cores) –una entitat de dret públic que conserva la meitat de les reserves a Espanya–, sinó que sortiran de les que també disposen els operadors petroliers i distribuïdors, informa Europa Press. Precisament aquesta tarda la ministra de Transició Ecològica es reuneix amb representants del sector. "És la manera més àgil que arribi al consumidor final", ha justificat Aagesen.

El ministre Cuerpo ha advertit que les decisions que es prendran són "perimetrals" i no generalitzades com en el cas d'Ucraïna, quan es va subvencionar 20 cèntims del preu del combustible, que no es va acabar de notar a les butxaques del consumidor. Cuerpo ha presentat un informe al consell de ministres en què s'evidencia que l'alça de preus va ser pitjor el 2022 amb la invasió de Rússia. D'aquesta manera, ha justificat que ara les mesures siguin quirúrgiques i vagin dirigides al sector agroalimentari, perquè ara mateix és el més perjudicat per l'augment del preu del combustible i dels fertilitzants, un fet que el govern espanyol ha admès que pot repercutir directament en l'augment de preu del cistell de la compra.

En tot cas, per a Aagesen, més enllà de les mesures conjunturals, cal que dins el pla de xoc que s'aprovarà divendres s'incloguin també reformes estructurals com "l'electrificació de l'economia" i el reforç de l'energia eòlica: "El sol, la pluja i el vent mai seran bloquejats a l'estret d'Ormuz", ha dit la ministra. Les mesures, doncs, també tindran a veure amb la descarbonització i amb l'aposta per les renovables, però tots els detalls se'ls reserva Sánchez per divendres.

Estem treballant per ampliar aquesta informació

stats