Indústria
Economia 26/10/2022

El PERTE només aportarà un de cada 25 euros que vol invertir Seat

El govern espanyol només assigna el 30% dels fons previstos per a la transformació de l'automoció

3 min
Terrenys de Sagunt candidats 
 A acollir una 
 De les grans fàbriques de bateries.

Madrid / BarcelonaEl ministeri d'Indústria ha notificat aquest dimarts l'assignació dels fons del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC), en què el projecte liderat per Volkswagen i Seat ha sigut el més beneficiat amb 397 milions d'euros. Així, la marca de Martorell i els seus socis en el PERTE rebran un euro de fons públics per cada 25 euros que volen invertir. Volkswagen-Seat té previstes unes inversions de 7.000 milions d'euros, que s'eleven a 10.000 milions amb els projectes dels seus més de 60 socis en el PERTE. Entre aquestes inversions hi ha la planta de bateries de Sagunt, que requerirà uns 3.000 milions, o la reconversió per al cotxe elèctric de les fàbriques de Seat a Martorell i Volkswagen a Landaben (Navarra). El PERTE s'ha resolt un any i mig després que l'aprovés el govern espanyol i quasi un any després de rebre el vistiplau de Brussel·les.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La dotació rebuda per Volkswagen-Seat és més del doble de l'assignació provisional de 167,31 milions que es va fer el passat agost i, de fet, s'endú quasi el 45% dels 877,2 milions d'euros assignats en el total del PERTE. Malgrat tot, aquesta quantitat total atorgada és només el 30% dels quasi 3.000 milions d'euros que s'havien previst inicialment per aquest a PERTE. Seat va reiterar ahir el seu compromís amb el cotxe elèctric, malgrat que l'assignació de recursos públics suposa una part molt petita de la inversió global prevista pel grup.

"Ara analitzarem la resolució definitiva del PERTE i estudiarem els seus efectes en tots els projectes amb el propòsit de trobar les solucions adequades per poder executar el màxim volum possible dels projectes d'inversió previstos", han assegurat fonts de la companyia. Fonts del sector han apuntat que un escenari possible seria suprimir alguns projectes i mantenir-ne uns altres. Fa pocs dies el president de Seat, Wayne Griffiths, reclamava la resolució del PERTE i la necessitat que estigués "alineat amb les inversions que es plantegen totes les companyies per accelerar el procés de transformació del sector en tota la seva cadena de valor".

El PERTE resolt ara, però, no serà l'únic. Tant el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, com la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, van assegurar que hi haurà una nova convocatòria per assignar més fons, cosa que permetria accedir a ajuts a empreses que ara n'han quedat fora, com Stellantis o Ford.

Precisament, la partida anunciada aquest dimarts es va ampliar de 700 a 877 milions d'euros després que empreses com Volkswagen i Seat advertissin dijous passat que calia augmentar "amb urgència" l'assignació de recursos i obrien la porta, fins i tot, a suspendre el projecte industrial de Sagunt. Ara, les empreses beneficiades tenen deu dies hàbils per informar el govern espanyol de si estan d'acord o no amb l'assignació final de diners. El govern confia que aquesta primera ronda acabi mobilitzant fins a 2.250 milions d'euros un cop fetes també les inversions privades.

Reindustrialització de Nissan

Un dels altres projectes que en surt beneficiat és la reindustrialització de l'antiga fàbrica de Nissan, que s'endurà un 12% d'aquesta primera part del PERTE elèctric, tal com va avançar l'ARA. En concret, 108 milions d'euros del total assignat en aquesta convocatòria aniran a parar al hub d'electromobilitat impulsat per les catalanes QEV Technologies i BTech, la tercera partida més important. A la resolució provisional del mes d'agost, el govern espanyol va plantejar per a aquesta proposta una aportació de 105 milions d'euros (100 milions de subvencions i 4,8 milions per la via del préstec). Aquest hub per a la reindustrialització de la planta de la Zona Franca, que es va proposar fitxar uns 600 treballadors el 2023 i la mateixa xifra l'any següent, havia demanat uns 273 milions d'euros.

Amb tot, la resolució final d'aquest dimarts té més guanyadors. A banda de Seat i Volkswagen, 170 milions aniran a parar a Mercedes Benz per al desenvolupament i fabricació d'un monovolum premium elèctric, 52 milions seran per a Opel, 40 per a Renault i 8,7 per a Fagor Electrónica. "Des del ministeri continuarem treballant per posar a disposició del sector més recursos per acompanyar les importants inversions", ha dit la ministra d'Indústria.

El ministeri ha rebutjat definitivament dos projectes: el de Rieju per fabricar motocicletes a Catalunya, i la gigafactoria de bateries de liti de la xinesa Envision i l'espanyola Acciona Energia a Navalmoral de la Mata (Càceres). L'empresa Envision, però, ha dit en un comunicat que pensa continuar amb el seu projecte i que espera comptar amb ajuts tant de la Junta d'Extremadura com del ministeri d'Indústria.

"Els 10 projectes finançats en aquesta primera convocatòria mostren el gran potencial que té Espanya per liderar l'electromobilitat a Europa i reforcen el compromís del govern de recolzar la transformació de la indústria de l'automòbil", ha dit Maroto arran de la resolució. El ministeri s'ha compromès a "seguir treballant" per posar a disposició del sector més recursos públics per acompanyar les inversions en electrificació de la cadena de producció.

A partir d'ara les adjudicatàries hauran de presentar els avals exigits, i la previsió és que comencin a rebre els diners abans d'acabar l'any. Amb caràcter general, s'avançaria el 90% del total de l'ajuda concedida a cada empresa. 

stats