Automoció

Any rècord de Seat amb més vendes que mai

Griffiths alerta que els aranzels a la Xina posen en risc la companyia i manté els plans per entrar als EUA

MartorellSeat va tancar el 2024 com el millor any de la seva història, amb "unes vendes sòlides i uns resultats financers rècord", segons ha explicat aquest dijous el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths. Els resultats, segons Griffiths, no són flor d'un dia, sinó que venen de cinc anys de feina en els quals la marca Cupra "ha estat el motor de la rendibilitat i l'èxit".

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El vicepresident de finances i tecnologia de la companyia, Patrick Mayer, ha emmarcat aquestes xifres rècord en un any que ha qualificat "de resiliència", sobretot la segona meitat, en què han planat amenaces sobre la companyia. Seat va tancar amb un benefici operatiu de 633 milions d'euros, un 1% més que l'any anterior. Tot i això, el benefici net es va situar en 522 milions d'euros, un 4,7% menys que l'any anterior, a causa de la menor aplicació de crèdits fiscals, per la compensació de pèrdues d'exercicis anteriors.

Cargando
No hay anuncios
Facturació anual i resultats de Seat S.A.
En milions d'euros

La companyia va vendre 612.000 vehicles, amb un 17% de cotxes electrificats, cosa que ha portat a una facturació rècord de 14.530 milions d'euros, un 1,4% més que l'any anterior. La marca Cupra, creada el 2018, ja va aportar el 48% de les vendes. De la facturació, el 90% va arribar d'Europa (un 15%, a Espanya) i l'altre 10%, de la resta del món. Per això la companyia manté com a objectiu convertir-se en global i entrar en el mercat dels Estats Units abans del final d'aquesta dècada, malgrat l'amenaça de la guerra comercial que ha engegat Donald Trump. Pel que fa a aquest tema, Griffiths ha recordat que els possibles aranzels canvien cada dia i que, en qualsevol cas, l'entrada de Cupra en aquest mercat es farà fabricant a la regió.

Cargando
No hay anuncios
Vendes totals de Seat i Cupra i volum fabricat a Martorell
En unitats anuals

De fet, el màxim executiu de la marca ha explicat que hi ha diverses possibilitats sobre com desembarcar als EUA. Primer s'havia pensat en models només elèctrics, però, en funció de com evolucioni la política mediambiental i aranzelària de Trump, els plans podrien variar i adaptar-se.

Cargando
No hay anuncios

Aranzels a la Xina

"És un moment crucial per al sector de l'automòbil, immers en la seva transformació més profunda", ha recalcat Mayer en la seva exposició. Aquesta transformació ja ha tingut un cost per a l'empresa, sobretot per l'impacte dels aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina, cosa que afecta el Cupra Tavascan. Griffiths ha assegurat que ha exposat a Brussel·les aquest problema i ha vist que "hi ha una voluntat de trobar-hi una solució", malgrat que ha reconegut que, de moment, no s'ha trobat. "Això té un impacte financer important i no podem continuar així", ha avisat, perquè "posa en risc la marca Cupra i la mateixa companyia".

Cargando
No hay anuncios

Si no se soluciona el problema estan en joc 1.500 llocs de feina, segons va dir Griffiths recentment. Aquest dijous ha indicat que espera "un mecanisme" per solucionar el problema per part de Brussel·les que sigui ràpid i, en aquest sentit, ha dit que hauria d'arribar aquest mateix primer trimestre. Segons el president de Seat, els aranzels al Tavascan ja han fet que la rendibilitat per cotxe venut de Seat, del 4,4%, no hagi millorat aquest any i si no se soluciona caurà en un futur pròxim. A més, per a complir les exigències d'emissions de CO₂ s'haurà de rebaixar la producció de cotxes de combustió.

El president de Seat i Cupra s'ha mostrat contrari a la guerra aranzelària i ha explicat que "el proteccionisme no és la solució". També ha demanat a Europa valentia per abordar l'electrificació. "Per a nosaltres [l'electrificació] no és un altre objectiu, és l'objectiu. Hem fet els deures", ha reblat, per exigir "el mateix nivell de compromís dels líders d'Espanya i d'Europa". "Tots tenim la responsabilitat de portar aquest país i aquest continent cap al futur", ha indicat Griffiths, que ha demanat obertament ajudes fiscals directes a la compra de cotxes elèctrics: "Necessitem incentius clars i convincents".

Cargando
No hay anuncios

També ha demanat la millora de la infraestructura de recàrrega i campanyes d'informació. Respecte al cotxe elèctric, ha dit: "Si Europa va lenta, Espanya pitjor", amb només un 5% de quota de mercat dels cotxes elèctrics. El directiu ha insistit en la seva alerta recordant que el sector de l'automoció està perdent pes en el PIB espanyol, malgrat que l'Estat és "el segon productor de cotxes d'Europa i el novè del món".

Paga extraordinària

Malgrat els núvols de tempesta sobre la plantilla d'unes 15.000 persones que té Seat a causa dels aranzels i la guerra comercial, els bons resultats del 2024 es traduiran en una paga extraordinària rècord (per segon any consecutiu) per als empleats, de 1.800 euros. En total, en els tres anys de vigència de l'actual conveni, cada treballador ha rebut per aquesta paga de beneficis 5.159 euros (1.559 el 2022, 1.800 el 2023 i 1.800 el 2024).

Cargando
No hay anuncios