Automoció

El president de Seat reclama una rebaixa d'impostos al cotxe elèctric

"Venen mal dades", diu el president del comitè d'empresa

Carlos Mazón, Salvador Illa, Wayne Griffiths, Jordi hereu i María Chivite, aquest dilluns a Casa Seat
3 min

BarcelonaEl president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha reclamat aquest dilluns incentius fiscals, com podrien ser la supressió de l'IVA o rebaixes en l'IRPF, per incentivar la venda de cotxes elèctrics a Espanya. Ho ha fet després de l'acte de la firma, a Casa Seat de Barcelona, de la Declaració de Barcelona en Favor de l'Electromobilitat, en un acte en què han participat el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, el president de la Generalitat, Salvador Illa, el president del País Valencià, Carlos Mazón, i la presidenta de Navarra, María Chivite.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'acte volia posar en relleu l'alineació del grup Volkswagen-Seat amb les comunitats on està invertint –un total de 10.000 milions d'euros– per a la fabricació de cotxes elèctrics. Al País Valencià, a Sagunt, s'està aixecant la planta de bateries, mentre que a Martorell es fabricaran cotxes elèctrics de la marca Cupra i altres marques del grup, i a la planta de Landaben (Navarra) es fabricarà l'ID2 de la marca alemanya. La declaració expressa el compromís de totes les parts per impulsar el cotxe elèctric i la infraestructura de recparrega.

Les declaracions de Griffiths es produeixen en un moment en què a Espanya no hi ha incentius al cotxe elèctric perquè el pla MOVES va decaure quan el decret òmnibus no va superar la votació al Congrés pels vots en contra del PP, Junts i Vox. De fet, en el seu parlament, el ministre Jordi Hereu, socialista, no ha dubtat a assegurar que la promoció del cotxe elèctric l'han de fer junts tots els governs i partits, en presència de Mazón, que és del PP.

Griffiths ha qualificat de "limitats" els resultats de les ajudes al cotxe elèctric del pla MOVES. Per això ha reclamat "alguna cosa que realment incentivi" el cotxe elèctric, com "treure l'IVA o rebaixar l'IRPF". De fet, ha recordat que mentre a Espanya el cotxe elèctric amb prou feines representa un 5% de les vendes, en països com Portugal, on hi ha molts incentius fiscals, s'enfilen per sobre del 15% i ja superen en electrificació altres estats com Alemanya.

Griffiths mostra a les autoritats un Cupra

A més, el president de Seat ha recordat que si el cotxe elèctric no qualla a l'Estat afectarà molt la fabricació d'empreses com Seat. El cas és que si la marca de Martorell no ven prou cotxes elèctrics, haurà de rebaixar la venda de cotxes de combustió, perquè si no s'exposaria a elevades multes de la Unió Europea per superar els límits d'emissió de CO₂ dels cotxes que posa al mercat. Un fet que s'agreuja perquè un dels models elèctrics de Cupra, el Tavascan, es fabrica a la Xina i té uns aranzels del 20%, cosa que l'encareix i, per tant, fa que es vengui menys. "Estem treballant amb Brussel·les, i amb el govern espanyol, per aconseguir una rebaixa d'aquests aranzels", ha indicat Griffiths, que ha recordat que es tracta d'un cotxe dissenyat a Espanya i fabricat en una fàbrica xinesa però que és de capital europeu perquè pertany a Volkswagen.

Cost de producció i de personal

Griffiths no ha volgut quantificar quin cost poden tenir en producció de vehicles i, per tant, en personal ocupat, aquests dos problemes: l'escassa venda de cotxes elèctrics i els aranzels al Tavascan. Però el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, ha estat clar: "Venen mal dades". Carnero ha destacat la importància de l'acte celebrat a Casa Seat perquè mostra l'alineació de les administracions i la indústria en favor del cotxe elèctric.

Però el president del comitè d'empresa ha xifrat en uns 50.000 cotxes (un 10% de la producció) el que s'hauria de reduir de fabricació a Martorell si no es resolen aquests dos problemes, cosa que comportaria "una pèrdua important d'ocupació" a partir del 2026.

En el transcurs de l'acte previ a aquestes declaracions, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha expressat "el compromís" de la Generalitat per potenciar el cotxe elèctric. "Catalunya va ser el bressol de la industrialització en el segle XIX i ara vol ser el motor de la reindustrialització en el segle XXI", ha dit el president català.

stats