Banca
Economia  /  Banca 27/09/2022

MicroBank aspira a finançar 3.500 milions a famílies vulnerables i microempreses en ple context de crisi

L'entitat social de CaixaBank es posa com a objectiu arribar a 400.000 clients fins al 2024

N.R.M.
2 min
Imatge d'arxiu de la seu de CaixaBank a Madrid.

MADRIDCréixer un 34% respecte al període 2019-2021. Aquest és l'objectiu que s'ha marcat MicroBank, el banc de micropréstecs de CaixaBank, en el nou pla estratègic de l'entitat per als anys 2022-2024. En concret, MicroBank ha llançat un pla amb què espera finançar, és a dir, elevar la concessió de crèdit fins als 3.500 milions d'euros a famílies vulnerables i microempreses. Amb aquest paquet l'entitat pretén arribar a 400.000 llars vulnerables i microempreses, segons ha detallat el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, en roda de premsa aquest dimarts a Madrid.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Del total de crèdit que estima concedir l'entitat, 1.850 milions es destinaran a famílies vulnerables i 1.597 milions als negocis. "Aquesta activitat és més important que mai, després de la pandèmia i la invasió a Ucraïna", ha defensat Goirigolzarri.

MicroBank és una entitat pròpia dins de CaixaBank que es va crear l'any 2007 amb l'objectiu de finançar aquells col·lectius més vulnerables. D'una banda, famílies amb pocs ingressos (iguals o inferiors a 19.300 euros a l'any, segons ha detallat l'entitat), així com a empreses de 10 o menys treballadors i amb una facturació anual inferior als 2 milions d'euros. Des d'aleshores, ha cobert 1,2 milions de beneficiaris (un milió de famílies i 225.000 empreses) amb un finançament concedit que supera els 8.000 milions d'euros.

Aquest braç financer cosí de l'entitat que presideix Goirigolzarri dona microcrèdits a tipus fix (el tipus mitjà és del 5,6%, segons ha detallat la directora general, Cristina González Vui) i el banc no en demana cap garantia en forma d'aval. "Són tipus sempre inferiors als que correspondria al perfil de client. Som conscients que financem col·lectius vulnerables", ha remarcat González. Des de l'entitat assumeixen que és un tipus de client que difícilment pot accedir a un préstec de la "banca tradicional", de manera que els criteris són molt més flexibles.

A tall d'exemple, cal tenir en compte que el tipus de finançament que donen per a l'habitatge (és un 30% del total del crèdit que han donat fins ara) no es destina al lloguer o a la compra, és a dir, a pagar una hipoteca, sinó a "cobrir necessitats bàsiques" com ara reparacions o la compra d'electrodomèstics. Segons dades de l'entitat, l'import mitjà del crèdit que es concedeix és de 7.000 euros per a les famílies i de 13.000 per als emprenedors que comencen un negoci petit. Després de l'habitatge, les dues altres raons per les quals les famílies demanen més finançament són cobrir despeses derivades del vehicle (23%) així com despeses mèdiques (19%). En el cas del crèdit a les famílies, el perfil de client que el demana és majoritàriament una dona (51%), mentre que en el crèdit destinat a l'emprenedoria d'un negoci les dones només suposen el 37%.

stats