“A Google ja no podia tenir un impacte directe en el que feia”
Director executiu de Flickr i vicepresident de producte de Yahoo entre el 2013 i el 2015, Bernardo Hernández és una de les personalitats més destacades en innovació a escala mundial i un referent en noves tecnologies a Silicon Valley
GironaDirector executiu de Flickr i vicepresident de producte de Yahoo entre el 2013 i el 2015, Bernardo Hernández (Salamanca, 1970) és una de les personalitats més destacades en innovació a escala mundial i un referent en noves tecnologies a Silicon Valley. Entre el 2005 i el 2013 va ser director mundial de producte de Google i director mundial de màrqueting de Google Maps i Google Earth. Recentment, a la V Jornada Empresa i Coneixement celebrada a Girona, ha ofert claus per innovar i competir en l’era digital.
Com ha anat l’experiència de dos anys a Yahoo?
N’estic molt satisfet. Vaig entrar-hi per amistat amb la consellera delegada, Marissa Mayer, amb la intenció d’ajudar a reflotar Flickr. Em penso que ho he aconseguit i Flickr torna a tenir identitat i rellevància com a producte i torna a ser útil per als usuaris.
Ara què farà?
Acabaré el meu any sabàtic. El vaig començar fa set mesos perquè després de vint anys d’activitat frenètica [abans de Google i Yahoo va presidir Tuenti i Bodaclick i va participar a Idealista.com, Fever, StepOne, 11870.com i FloresFrescas.com] volia prendre’m un respir. Tindré una filla amb ventre de lloguer a Nova York i vull gaudir d’aquest moment.
I què farà en la seva pròxima etapa professional?
Muntaré una empresa nova a Nova York. Ja tinc un equip de set persones i n’estic molt orgullós. Intentarem resoldre el tema de l’última milla de l’ e-commerce. Avui ho tenim tot molt fàcil per comprar per internet, però les empreses de logística estan pensades per treballar quan tu no ets a casa i, quan hi ets, elles no treballen. Aquí hi ha un problema que algú ha de resoldre.
Com es dirà l’empresa?
Ermes, però de moment no estem explicant gaire res més.
Per què va deixar Google per anar a Yahoo?
Volia un canvi, tornar una mica a la realitat sense perdre el contacte amb els pilars finals de la tecnologia. Quan vaig entrar a Google hi havia 2.800 empleats, i quan en vaig marxar eren 60.000. Es va fer un esforç molt gran per adquirir i retenir talent; podies finançar projectes de qualsevol tipus amb desenes de milers de milions a la caixa, però jo hi estava massa acomodat i necessitava un nou desafiament. A Flickr calia identificar canvis, definir una nova estratègia. Podia tenir un impacte directe en el que feia.
¿És més difícil tenir una idea o fer-la realitat?
Penso que les dues coses són molt difícils, però probablement la més complicada és fer-la realitat. L’elecció de la idea és molt important, no només ha de ser bona, sinó que ha d’arribar en el moment adequat. Però l’execució és un dels secrets de l’èxit. Uber no va ser la primera empresa a demanar taxis a través del mòbil, ni Google no va ser el primer buscador d’internet, ni Idealista.com el primer portal immobiliari, ni Tuenti la primera xarxa social a Espanya. Malgrat això, tots aquests projectes van saber-ho fer millor que els seus predecessors.
Què és necessari per innovar i competir en l’era digital?
Sobretot entendre el que la tecnologia és capaç de fer i visualitzar com pot resoldre problemes. Google no va ser el primer buscador, però sí el que va saber buscar d’una manera més efectiva. I, 18 anys després, continua sent el millor buscador d’internet, perquè és el que sap utilitzar millor la tecnologia per establir uns rànquings de tota la informació que existeix. Les empreses que triomfen en innovació i competència fan això: creen un avantatge competitiu tecnològic per resoldre problemes d’una manera diferencial. I la tecnologia digital ens permet una cosa meravellosa: resoldre problemes d’una manera exponencialment més eficient.
Vostè parla dels cinc principis per a l’èxit en l’era digital.
Sí. En primer lloc, un problema s’ha de resoldre bé i, si és possible, tenir impacte en milions de persones. També cal assolir un avantatge competitiu tecnològic, fer alguna cosa diferent amb potencial de convertir-se en estàndard. Cal centrar-se en el focus de la feina, fer una cosa bé abans de passar a una altra. El quart principi, fonamental, és aconseguir prou diners per poder-te equivocar: els diners signifiquen temps, i el temps permet les iteracions. Finalment, cal treballar de valent, crear una ètica de treball sòlida.