La recuperació postcovid
Economia 03/09/2021

El consum als comerços familiars catalans ja s'acosta als nivells prepandèmia

La vacunació i el turisme incrementen un 26% les vendes dels establiments de Comertia a l'agost

2 min
Les noves restriccions al comerç torcen les rebaixes

BarcelonaPrimers indicadors que el sector comercial es recupera. Els comerços d'empreses familiars catalanes han registrat aquest agost un 26,4% més de vendes respecte al mateix mes de l'any anterior i, el que és més significatiu, només un 3% menys que abans de la pandèmia. Així, l'activitat als establiments adherits a Comertia comença a normalitzar-se.

De fet, hi ha sectors concrets en què aquest llindar ja s'ha superat. Per exemple, les botigues dedicades a la moda i als complements per a les persones i els establiments que venen tant alimentació bàsica com no bàsica han tingut més activitat aquest mes d'agost que el mateix mes del 2019. La diferència és d'un 10,6% en el cas de l'alimentació bàsica i d'un 6,3% en el cas dels complements estètics, els dos àmbits en què més es disparen les vendes.

"Amb un 70% de la població espanyola vacunada, els consumidors s'han mostrat confiats, deixant de banda la preocupació i la por de contagi dels mesos anteriors", argumenta Comertia en un comunicat. També ho atribueixen al turisme, que segons prop de la meitat de les empreses consultades ha sigut més important que l'any passat.

Així i tot, sectors com l'oci i la cultura o la restauració encara estan lluny dels nivells prepandèmia, tot i que són precisament els que millor es comporten respecte a l'agost de l'any passat. L'activitat gairebé es duplica en el cas de l'oci i la cultura, i les vendes creixen un 32,9% a l'àmbit de la restauració.

Retrocés de les vendes a les grans superfícies

Aquest bon comportament, però, no es trasllada a les grans superfícies. Les últimes dades disponibles, referents al juliol, indiquen que l'activitat en aquesta mena de locals va caure un 0,5% en comparació amb un any enrere. L'índex que elabora Idescat situa les vendes a les grans superfícies en els 99,2 punts, una xifra, a més, encara inferior a la de l'últim juliol abans de la pandèmia, quan aquest marcador anotava 113,1 punts.

En aquest cas, la disminució de les vendes d'un any a l'altre es concentra en els productes no alimentaris, que cauen un 2,5%. En canvi, els productes alimentaris mostren la mateixa tendència que als comerços familiars i registren un increment de les vendes de l'1,7% respecte al juliol del 2020. De fet, aquesta mena de productes sí que superen la puntuació de l'índex d'abans de la pandèmia.

stats