Banca

D'una tortuosa compra, a operació clau de l'opa: el Sabadell diu adeu a TSB

Els accionistes del banc vallesà voten aquest dimecres la venda de la filial britànica i el repartiment d'un dividend extraordinari

MadridQui li havia de dir al Banc Sabadell que l'adquisició de TSB s'acabaria convertint quinze anys després en una de les claus d'una altra adquisició. En aquest cas, però, el banc vallesà no és el comprador, sinó l'entitat que està en el punt de mira d'una altra, el BBVA. Aquest dimecres, en mig de l'opa hostil del BBVA, els accionistes del Sabadell estan convocats en junta general d'accionistes per votar la venda de la filial britànica TSB al Banco Santander per 3.100 milions d'euros. "Segur que l'ambient serà positiu. A la junta hi aniran els convençuts [amb l'estratègia del Sabadell]", indica un accionista minoritari.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La sortida del Regne Unit, on el Banc Sabadell va desembarcar l'any 2015, va acompanyada d'un dividend extraordinari de 2.500 milions d'euros que els accionistes també hauran de ratificar en una segona junta que se celebrarà un cop acabi la primera. Es preveu que el resultat de la votació sigui aclaparador en favor de la venda de TSB i de repartir el dividend, apunten fonts financeres. Per al Sabadell, malgrat que el calendari estival afavoreix la via telemàtica, el veredicte pot servir com una nova demostració de força per fer front a l'opa.

Cargando
No hay anuncios

Una operació ràpida

"La compra [de TSB] va ser un procés curt perquè ja coneixíem l'entitat", va indicar el conseller delegat del Santander, Héctor Grisi, la setmana passada. Grisi va recordar que anys enrere el banc ja s'havia interessat per l'entitat britànica. La rapidesa amb què es va tancar l'operació, però, no ha passat desapercebuda tenint en compte el context de l'opa. El fet de desfer-se de TSB deixa un Banc Sabadell més petit i amb tot el pes en el mercat espanyol. Per al BBVA això suposa no poder fer el salt al Regne Unit, però també adquirir una entitat amb menys múscul, cosa que té un impacte directe en l'entitat resultant en cas que l'opa prosperi. De fet, el banc que presideix Carlos Torres ha decidit esperar a la celebració de les juntes d'accionistes d'aquest dimecres per actualitzar el fullet de l'opa que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) preveu aprovar a principi de setembre. Entre altres coses, el document recollirà l'impacte de la venda de TSB.

Cargando
No hay anuncios

Davant d'aquest escenari, aquests darrers dies s'ha especulat sobre la possibilitat que el BBVA es faci enrere. "No hi ha garanties de res", indicava el conseller delegat del BBVA, Onur Genç, la setmana passada. Genç mantenia que el BBVA té intenció de seguir amb els seus plans, "sempre que això [la compra del Sabadell] suposi crear valor". En cas de continuar endavant amb l'operació, serà cosa dels accionistes del Sabadell acceptar o no l'oferta del BBVA. El banc bilbaí ha situat en el 50,1% el llindar mínim de títols que els accionistes del Sabadell s'han de vendre perquè l'opa prosperi.

Per tot plegat, i en particular per la remuneració extra que el Sabadell ha promès als inversors (només cobraran el dividend aquells que mantinguin els títols del banc quan l'operació es resolgui el primer trimestre del 2026), el mercat ha llegit el moviment com un gest defensiu davant l'opa hostil del BBVA.

Cargando
No hay anuncios

Un maldecap inicial

El protagonisme que avui envolta TSB, però, no sempre ha estat el mateix. L'adquisició de la filial britànica no va ser un camí de roses i, de fet, va arribar a suposar un dels maldecaps més grossos que ha viscut el banc els últims anys arran dels problemes derivats de la migració tecnològica el 2018. Aquell episodi no només es va saldar amb la dimissió de l'aleshores conseller delegat de TSB, Paul Paster, i el pagament d'una multa de 55 milions d'euros, sinó que també va suposar un llast per als comptes del Sabadell fins al punt que es va especular amb la venda de la filial.

Cargando
No hay anuncios

Després d'aquell entrebanc, però, el banc vallesà va encarrilar una estratègia per a TSB a través d'un pla de reestructuració. El 2021, amb César González-Bueno com a nou conseller delegat en substitució de Jaume Guardiola, TSB va tornar a donar beneficis i el Sabadell ja no pensava en un futur sense ell. De fet, l'entitat vallesana va arribar a rebutjar una oferta presentada per The Co-operative Bank per uns 1.200 milions d'euros. "Ens sentim a gust amb la nostra mida a Espanya", defensava González-Bueno, que després del no a The Co-operative Bank es reafirmava en el mandat del consell d'administració de "no estudiar cap operació de venda a curt termini". Una decisió que ha canviat aquest 2025.