ENERGIA
Economia 06/11/2016

La seu espanyola de Tesla: un ‘coworking’ barceloní

L’empresa té treballadors a la ciutat des de l’any passat

Paula Solanas
3 min
La seu de Tesla a Barcelona: un ‘coworking’ al carrer Muntaner

BarcelonaSer la companyia de cotxes elèctrics més cridanera del mercat comporta certs beneficis, però també es pot convertir en una font de problemes quan vols mantenir una operació en secret. La nord-americana Tesla està ultimant l’inici d’operacions al mercat espanyol a pas lent i envoltada de silencis, però no ha pogut evitar deixar pistes sobre com es produirà aquest desembarcament. L’últim rastre: ha establert la seva seu social a Barcelona, segons va comunicar l’empresa al Registre Mercantil. Fonts del sector expliquen, però, que la companyia ja té treballadors a la capital catalana des de principis del 2015. En concret, Tesla té un equip d’unes cinc persones instal·lades al coworking Talent Garden Barcelona, al carrer Muntaner. És justament en aquest coworking que Tesla ha instal·lat la seva seu social. L’espai de treball té un acord de confidencialitat amb els seus clients i evita donar cap detall.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Estan molt centrats sobretot en el desplegament dels supercarregadors a l’Estat, que seria el pas previ a la implantació comercial –explica una font que coneix detalls de la implantació barcelonina de Tesla–. Es passen el dia al telèfon parlant amb Endesa” per negociar l’ampliació de la xarxa, afegeix la font. Un portaveu d’Endesa no confirma aquesta informació i diu desconèixer si Tesla està tenint problemes per desplegar la seva xarxa de punts a Espanya.

El president de Tesla Spain és el català Marc Cerdà, responsable de fiscalitat internacional a la companyia des de fa tres anys i resident a Silicon Valley. Però fins ara qui havia pilotat l’activitat de l’empresa a Barcelona era l’uruguaià Jorge Milburn, que des de fa quasi dos anys ha desenvolupat a la Península la xarxa de supercarregadors (àrees que permeten carregar la bateria del cotxe en qüestió de minuts). De fet, el primer d’aquests punts es va estrenar a Girona l’estiu de l’any passat i Catalunya és la comunitat autònoma que en té més: quatre dels sis que Tesla ha activat a Espanya.

L’empresa no vol avançar més detalls sobre el seu esperat desembarcament, però un portaveu afegeix que actualment “està buscant talent” i “oportunitats” al mercat espanyol. De moment a la seva web hi ha una vintena d’ofertes de feina per treballar a Barcelona, pensades per incorporar gent a l’equip que ja treballa a l’esmentat coworking.

El que és cert és que l’arribada de Tesla a Espanya pot ser decisiva perquè desperti l’interès per un negoci que encara no ha despuntat aquí. Segons la Federació Europea del Transport i l’Energia, a Espanya només s’hi venen el 0,2% dels cotxes elèctrics d’Europa. En aquest sentit, l’elecció de Barcelona com a seu del fabricant americà no és casual. La capital catalana és la ciutat que matricula més vehicles elèctrics a Espanya: 467 entre el gener i el setembre. El 2015 la ciutat ja va representar el 3% del total de les matriculacions, per sobre del 2% de Madrid. Amb tot, la penetració del cotxe elèctric encara és lluny dels nivells de vendes d’altres països europeus com Noruega o Holanda, on el percentatge sobre el total de vehicles ja arriba al 10% i Tesla ja hi té una forta presència comercial.

Bateries domèstiques

La filial espanyola no només vendrà cotxes elèctrics, sinó que també explotarà l’altra nineta dels ulls de Tesla: les bateries domèstiques. El seu model més popular, la bateria Powerwall, pot emmagatzemar entre sis i deu hores d’energia, de manera que se’n pot tenir durant la nit o quan no fa sol. No obstant, aquest model d’autoconsum té un fre important a l’estat espanyol. L’any passat el govern central va aprovar l’anomenat “impost al sol”, que obliga a pagar una taxa a aquells ciutadans que s’autoabastin d’energia. Al seu programa electoral per a les últimes eleccions, el PSOE, Podem i Ciutadans reivindicaven la derogació d’aquesta norma, però la formació d’un nou govern del PP deixa en suspens si la llei es mantindrà o no. Potser per això Tesla ha decidit posar un expert en fiscalitat com Marc Cerdà al capdavant de la filial espanyola.

Tot i així, el responsable de mercat de Tesla al sud d’Europa, Marco D’Alimonte, va afirmar durant la presentació de les bateries a Espanya que “és un mercat idoni” encara que es mantingui el decret. Els dispositius, que costen uns 4.500 euros aproximadament, ja tenen acord de distribució a Espanya, per exemple a través la companyia d’energia solar Bornay, que les començarà a instal·lar a finals d’any.

stats