RADAR EMPRESARIAL
Economia 16/03/2015

Francesc Escánez: “Alguns empresaris han retallat massa i això els ha fet perdre clients”

D.s.u.
3 min
Francesc Escánez: “Alguns empresaris han retallat massa  i això els ha fet perdre clients”

BarcelonaAtlàntida Viatges és una rara avis en el sector de les agències de viatges. Lluny de decréixer, la companyia que dirigeix Francesc Escánez (Barcelona, 1958) registra creixements de dos dígits i no ha parat de guanyar facturació des del 2010. La clau, segons el seu director general, és haver mantingut la inversió en promoció i haver teixit acords amb altres empreses.

Veient els seus números, suposo que em dirà que la crisi ha passat.

Hem notat una evolució positiva. Estem en un període de normalitat i de creixement. El sector va estar molt tocat, però sobretot el segment baix i mitjà. El tipus de viatge barat, que nosaltres no toquem. Anem al públic mitjà-alt i alt. Ho vam notar una mica, però molt menys que altres agències: hem anat tenint creixements des del 2010. La clau és que hem fet molta promoció i molt màrqueting. Hem perdut alguns clients però n’hem guanyat de nous. Com que els altres van deixar d’invertir en publicitat, ens ha sigut molt rendible. Alguns empresaris han retallat massa i això els ha fet perdre clients. Nosaltres procurem reduir en altres coses, perquè hem vist que ens han donat resultat.

És un error?

Jo crec que sí. Pel que hem vist molta gent ha reduït despesa, personal i fins i tot la jornada, i al final no saps si és una reducció o una pèrdua. Han empitjorat el servei i els clients no se senten ben atesos i marxen, i això fa que hagis de reduir més: és un peix que es mossega la cua. Nosaltres no hem reduït mai plantilla. Ens hem mantingut estables i en els últims anys fins i tot hem fet alguna ampliació.

Per què el luxe ha resistit millor?

El públic d’alt poder adquisitiu ha notat menys la crisi. Molts són empresaris i han fet ajustos, però estem parlant de gent amb un poder adquisitiu bastant important. Després de la crisi hi ha més rics que abans perquè la crisi ha sigut per a ells una oportunitat: els ha permès comprar més barat empreses perjudicades. Més del 90% de clients han seguit viatjant, controlant més la despesa, això sí. Abans de la crisi potser volaven més en business, però no han deixat de viatjar.

¿Estan començant a espavilar-se aquestes despeses extres?

Una mica sí que s’espavilen. Els vols en business tornen a recuperar-se. En alguns països tens més dificultat per trobar places en business que en turista. I al mercat europeu s’han recuperat clarament. Per a nosaltres és un gran indicador perquè si veus que a Alemanya els hotels de luxe ja estan plens, pots deduir que, trigarà més o menys, però aquí arribarà.

Estem prou connectats al món?

S’ha millorat. Era molt necessari fer-ho. Sempre estem a càrrec de l’aeroport de Madrid i nosaltres com a segons. I això que queda clar que el client català és el que viatja més de tot Espanya. És un cul inquiet. En els últims anys han vingut Qatar i Emirates, i això ens ha ajudat molt, però encara hem de fer més coses. El Prat és una base per a les companyies aèries, i n’hi ha moltes que volen venir, però per problemes burocràtics i ministerials no poden fer-ho tan de pressa com voldrien. Als que han vingut, els resultats els estan donant la raó. Barcelona s’està convertint en un hub i encara té recorregut per créixer. Necessitem més vols.

Li agrada el model turístic català?

Jo crec que sí, que les coses s’han fet bé, tot i que n’hi ha que s’han d’arreglar. Està venint tant turista que alguns ciutadans locals no se senten bé. Però hem d’estar contents perquè estan donant molta vida a la ciutat. Tenim una ciutat que és fantàstica i ho hem d’aprofitar. Hem de posicionar-la encara més amunt.

¿Ha fet molt mal la competència dels portals d’internet?

Comprant a les agències tens una sèrie d’avantatges que no tens a internet. Per a nosaltres mai no ha sigut un enemic sinó un aliat. Veiem clients que s’informen per internet però després vénen aquí, perquè busquen assessorament i confiança. També anem recuperant algun client que era pro internet i ara està tornant. Els preus no són més barats a internet. Pot haver-hi ofertes molt puntuals, però en general no surt més barat. És un bulo.

En què els ha canviat la crisi?

A nosaltres ens ha canviat en el sentit que hem hagut de preparar-nos molt més, amb cursets i reciclatge intern. Fins fa uns anys era molt fàcil vendre, i ara ho és menys. El client està molt més informat i en sap més. Això ens ha obligat a preparar-nos més. Nosaltres viatgem molt. No parem de viatjar i estar al dia de tot el món.

I als clients?

Fa 5 o 6 anys el client ens venia a buscar; ara l’hem d’anar a buscar. Ja no val estar assegut i esperar.

stats