Automoció
Economia 30/09/2021

L’automoció urgeix Sánchez a activar els fons europeus al sector

Els fabricants esperen la recuperació del sector per al 2023

2 min
Pedro Sánchez, Felip VI i el president de l'Automobile, Enric Lacalle, a la Fira.

L’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), la patronal del sector, ha urgit el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a posar en marxa el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del sector de l’automoció. Un pla que preveu mobilitzar una inversió de 24.000 milions d’euros entre el 2021 i el 2023, dels quals 4.300 milions seran públics. D’aquest PERTE depèn la captació de fons europeus Next Generation per al sector, i entre els projectes que inclou hi ha la fabricació de bateries per a cotxe elèctric a Espanya .

El president de l’Anfac, José Vicente de los Mozos, ha dit, en una trobada amb periodistes a l’Automobile Barcelona, que encara estan esperant que es publiqui la normativa d’aquest instrument, malgrat que l'han demanat reiteradament, mentre que hi ha països europeus que ja han anunciat els seus plans per a la reconversió del sector de l’automoció. La junta de l'Anfac s’ha reunit amb Pedro Sánchez aprofitant la mostra de Barcelona. De los Mozos s’ha queixat que els fabricants encara no coneixen els detalls, i ha estat clar: “El temps va passant”. Pedro Sánchez, però, s’ha compromès a tenir a punt el PERTE abans que acabi aquest any.

El president del govern ha aprofitat també la seva presència al saló per anunciar la posada en marxa d’un pla Moves d’ajuda a la compra de cotxe elèctric per a grans flotes (de 500 unitats o més), dotat amb 50 milions. El pla Moves Grans Flotes s’afegeix al programa Moves Singulars II, que repartirà 100 milions per a projectes innovadors de mobilitat elèctrica, i al pla Moves III, que repartirà 400 milions d’euros ampliables a 800 en ajuts directes per a la mobilitat sostenible. 

D’altra banda, Sánchez ha anunciat la creació d’una plataforma de seguiment del desplegament de punts de recàrrega a Espanya que serà un òrgan de governança conjunta entre administracions públiques i agents del sector de l’automoció. Aquesta plataforma avaluarà els problemes existents i “els ritmes necessaris per desplegar infraestructures, tant elèctriques com d’hidrogen”, ha informat el govern espanyol. Una proposta molt ben rebuda per la patronal, que considera la infraestructura de recàrrega un element clau per impulsar el cotxe elèctric a Espanya.

Entre els fabricants presents a la Fira preocupen els problemes d’abastiment de semiconductors. Anfac ha revisat a la baixa les seves previsions de vendes de cotxes a Espanya per a aquest any fins als 900.000 (la previsió anterior eren 925.000), una xifra un 25% inferior a les vendes del 2019, abans del covid, i no espera la recuperació ni de vendes ni de producció fins al 2023.

Seat supera les previsions

Malgrat els problemes de fabricació, Seat –que té un ERTO en marxa– ja té un nivell de vendes precovid i la seva filial Cupra ja ha assolit els 1.300 milions de facturació des de principi d’any, quan el pressupost era de 1.000 milions per a tot l’exercici, segons ha dit el president de la companyia, Wayne Griffiths. A més, la companyia començarà a vendre al novembre el Cupra Born (100% elèctric), amb el qual espera doblar les vendes de Cupra i fer que el 2022 les compres siguin un terç del total de Seat.

La falta de semiconductors també afecta altres fabricants. A Almussafes, Ford ha anunciat un ERTO de 33 dies d’aquí a final d’any per la falta de subministraments de xips.

El comprador passa factura a Nissan

El conseller director general de Nissan Iberia, Bruno Mattucci, ha admès que el tancament de les seves plantes catalanes ha generat un impacte en les vendes a Catalunya. “Hem d’explicar-li [al consumidor] que són dues coses separades, que una és l’estratègia d’eficiència i de producció global de Nissan, que ha afectat la planta [de Barcelona], i una altra la comercialització de productes, que segueix a Espanya i a Europa”, ha dit Mattucci.

stats