Mercadona i Google són les marques més valorades
Als consumidors no els importaria la desaparició del 92% d'ensenyes europees, segons un estudi
BarcelonaQuè ha de tenir una marca perquè els consumidors la sentin imprescindible? Aquesta és la pregunta que es fa l'últim estudi Meaningful Brands de l'agència de comunicació Havas Media, presentat ahir a Barcelona. I la primera conclusió és que "no n'hi ha prou fent un bon producte o un bon preu", sinó que cal "buscar connexions rellevants amb els consumidors", segons el conseller delegat d'Havas Media Group Iberia, José María Frigola.
Aquestes connexions passen, segons l'estudi, per crear un vincle amb el consumidor i contribuir al seu benestar personal i també al benestar col·lectiu. Les marques que més èxit han tingut a Catalunya per aconseguir aquesta percepció han estat Mercadona, que lidera el rànquing, però també Google, Danone, Cola Cao i Estrella Damm.
Però no totes les marques són capaces d'aconseguir-ho. De fet, segons l'estudi, elaborat a partir de 134.000 enquestes a consumidors, la majoria de marques (un 92% a Europa i un 73% al món) podrien desaparèixer sense que al consumidor li importés.
Una altra conclusió és que les marques més ben valorades són les de consum i les tecnològiques. Ara bé, hi ha diferències entre mercats. A Catalunya, per exemple, es valoren més les d'alimentació i, al món, dominen les tecnològiques, amb Google al capdavant. El responsable de recerca d'Havas Media Iberia, Jordi Guix, va explicar absències destacades d'aquest rànquing, com Apple, que tot i la seva potència com a marca "és valorada sobretot pels seus fans" i no té gaire implicació amb els que no en són usuaris.
I tampoc tots els sectors ho tenen igual de fàcil per crear valor. Segons Guix, l'energètic o el financer són els que ho tenen més difícil, i han de crear vinculació amb els consumidors a través dels valors col·lectius. En aquests àmbits, La Caixa va avançar en l'estudi de l'any passat i es va situar com l'entitat financera més ben valorada a Catalunya, per davant d'ING i del Sabadell, que va superar el BBVA.