Laboral

Incertesa i descontrol en el primer mes de 'riders' contractats a Glovo

Els sindicats alerten dels problemes tècnics i l'ús de les sancions per castigar els retards en les entregues

BarcelonaDesprés de deu anys fent servir falsos autònoms, aquest és el primer estiu en què els repartidors de Glovo ja estan contractats com a assalariats, una transformació decisiva del model que està costant d'implementar. La nova operativa, que va entrar en vigor a principis de juliol, ha arrencat a marxes forçades i diverses fonts dels treballadors expliquen a l'ARA que, de moment, aquest primer mes ha estat marcat per la incertesa i el caos intern, que han encès el malestar entre els riders. "Hi ha desorganització, però més que res hi ha incertesa. La migració del model autònom a l'assalariat ha comportat molts problemes tècnics", remarca Franz Morales, exrepartidor i responsable de l'equip de noves realitats del treball de CCOO de Catalunya. L'empresa, per la seva banda, recorda que el canvi ha estat molt ràpid i s'ha fet en més de 900 ciutats.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per exemple, els riders vinculats a la CGT de Barcelona recriminen a la plataforma que modifiqui els horaris sense avís previ, però també que sovint no es respecti el descans entre jornades laborals o se superin les hores màximes previstes per a la setmana. "Sobretot les dues primeres setmanes van ser les més caòtiques, amb molts canvis. La meva primera setmana no vaig escollir horaris. Me'ls van assignar automàticament, no sé si una persona o un algoritme", explica un missatger, sobre les incidències. Aquests repartidors han aconseguit contractes que com a màxim arriben a les 30 hores setmanals (més 7 de complementàries), alguns després de rebutjar ofertes anteriors de contractes de 14 hores amb els quals no es podien mantenir econòmicament.

Cargando
No hay anuncios

Glovo ha decidit dividir les nòmines en dos pagaments, de manera que els missatgers cobren els dies 10 i 25 de cada mes. Com que el conveni que ha escollit la companyia –l'estatal d'empreses de missatgeria– està caducat des del 2006, la taula salarial està completament desfasada i els repartidors reben el salari mínim interprofessional (SMI), que ara és de 16.576 euros anuals en 14 pagues. Encara que els vehicles els continuen posant els missatgers, ara Glovo els paga el quilometratge, cinc euros al mes per compensar l'ús del telèfon per a la feina i alguns incentius que preveu el conveni.

Col·lapse en els recursos humans

Una altra de les queixes recurrents sobre aquest període de transició és que la companyia només disposa d'unes poques hores per atendre presencialment els problemes que sorgeixen als riders. A Barcelona, aquesta oficina està oberta tres dies a la setmana durant dues hores al dia, tenint en compte que els repartidors de Glovo a la capital es compten per milers. "Dues hores d'atenció són insuficients amb els embolics que hi ha. Els correus electrònics estan completament col·lapsats", remarquen fonts de la CGT, que es va reunir amb l'empresa a principis de juliol per exposar aquests problemes.

Cargando
No hay anuncios

La saturació en l'atenció també ha dificultat que alguns repartidors puguin resoldre incidències com ara que la plataforma per a empleats es bloquegi i no puguin començar a repartir tot i haver acceptat el contracte. Aquesta última setmana alguns riders barcelonins van rebre un avís força desconcertant en el qual l'empresa lamentava "la tràgica notícia" de la seva mort. Finalment, un dels gestors d'operacions –el càrrec intermedi que Glovo està contractant a correcuita per fer d'enllaç amb la plantilla– els va reconèixer que es tractava d'un error tècnic que els va deixar els comptes bloquejats temporalment. "Hi ha una mica d'enrenou en temes de gestió. Hi ha persones que demanen les seves vacances i no els responen", explica Fernando García, delegat sindical de la UGT a Glovo a Madrid.

Més de 14.000 repartidors

Pel que fa a aquests incidents, un portaveu de la companyia catalana recorda que el canvi de funcionament "s'ha produït en un temps molt reduït, en més de 900 ciutats de tot el país i amb més de 14.000 repartidors que han acceptat el contracte amb la plataforma". "El nostre principal objectiu ha estat oferir als repartidors la millor experiència possible i que el servei continuï desenvolupant-se amb normalitat per a restaurants i usuaris", afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Una de les preocupacions internes de l'empresa en aquesta nova etapa amb els repartidors contractats és que els temps d'entrega de les seves comandes augmentin massa, i això faci enfadar els clients. Com ha pogut comprovar l'ARA, Glovo ja ha enviat un correu a la plantilla en què explica quina és la nova política per evitar retards. Les normes són força ambigües i només avisa que hi haurà una "mitjana de temps per servei", que es comunicarà i s'ajustarà periòdicament en funció de les zones, el volum i el tipus de vehicle. Els repartidors podran avisar de situacions imprevistes –un accident, mal temps o una incidència al restaurant– a través de l'aplicació, però la companyia monitorarà el seu rendiment i els sancionarà si és necessari.

Cargando
No hay anuncios

Precisament, les sancions ja han generat algunes tensions entre els riders. "Hi ha hagut una mica de polèmica, perquè no queda clar que s'estigui aplicant bé el conveni. La gent està acostumada a una dinàmica a la qual els ha acostumat la mateixa Glovo: fa anys que treballen sense horaris i es connecten quan volen. Ara cal arribar a un equilibri entre totes dues parts, i això costarà mesos o anys", remarca García, de la UGT. Segons el conveni, les faltes lleus es castiguen amb una amonestació per escrit; les greus amb una suspensió de feina i sou d'1 a 15 dies, i les molt greus amb una suspensió de 16 a 120 dies o l'acomiadament.

A alguns també els ha sorprès que amb l'arribada del model laboral també hagi desaparegut un dels filtres amb què Glovo controlava fins ara el lloguer de comptes per part de migrants sense papers que s'ha generalitzat a la plataforma. En els últims mesos s'ha desactivat el sistema de reconeixement facial que demanava als repartidors mostrar la cara per comprovar-ne la identitat i evitar aquest tipus de fraus.

Cargando
No hay anuncios

El pròxim pas en la normalització de les relacions laborals a Glovo serà la convocatòria d'eleccions sindicals. Les primeres s'havien de fer a Pamplona aquest divendres 8 d'agost, però finalment un laude arbitral les ha endarrerit per una discrepància sobre el nombre d'electors. "És un procés amb els entrebancs normals, tenint en compte que Glovo porta contractats gairebé 15.000 treballadors i de cop és de les empreses més grans d'Espanya en nombre d'empleats", conclou García.