Laboral

Allau de demandes dels 'riders' pel nou model 100% laboral de Glovo

Un advocat barceloní representa més d'un miler de repartidors que reclamen una indemnització a la plataforma

Un repartidor de Glovo, en una imatge d'arxiu.
4 min

BarcelonaEn alguns dels vídeos del seu perfil d'Instagram hi apareix davant d'un fons fals de camps verds amb un caminet que puja per un turó. En d'altres, se'l veu directament assegut al seu despatx amb diplomes penjats a les parets mentre respon dubtes en directe. Es diu Francisco Valverde García i és un advocat de Barcelona que des de fa mesos s'ha acostat a la comunitat de riders per oferir-los els seus serveis enmig del gir de Glovo cap al model laboral. A principis de desembre de l'any passat –un dia abans que el seu conseller delegat, Oscar Pierre, declarés als jutjats en el procés penal que l'investiga– la companyia va anunciar per sorpresa que el 100% dels seus repartidors passarien a ser assalariats.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Mig any més tard, aquest canvi encara està en marxa i ha generat tensions entre els missatgers que ja han arribat als jutjats. L'ARA ha contactat diverses vegades sense èxit amb Valverde García aquesta última setmana per contrastar la seva versió, però el lletrat explica clarament a la seva web com ha engegat una demanda col·lectiva contra Glovo a la qual ja s'haurien sumat més d'un miler de riders d'arreu de l'Estat. L'objectiu d'aquestes denúncies és reclamar indemnitzacions a la companyia pels incompliments laborals dels últims anys, després que molts repartidors hagin començat a rebre les últimes setmanes un missatge de Glovo en què la plataforma els ofereix un nou contracte com a assalariats.

Valverde García s'empara en l'article 50 de l'Estatut dels Treballadors, que estableix les causes justes perquè el treballador pugui demanar l'extinció del seu contracte. Així doncs, demana per als repartidors una indemnització per acomiadament improcedent, així com el reconeixement de la vulneració dels seus drets fonamentals per part de l'empresa. Per aquest motiu, reclama una compensació pels "danys i perjudicis personals i morals" que estima "prudencialment" en 120.000 euros per a cada missatger. "És un procés en el qual només podeu sortir guanyant, ja que no hi ha costos per als treballadors en cas de desestimació", diu l'advocat a la seva web. De moment ha demanat un pagament de 10 euros mensuals a cada rider i assegura que els honoraris es cobraran quan rebin la indemnització.

El problema dels nous contractes, expliquen diverses fonts jurídiques i sindicals, és que la companyia els dona tres opcions per continuar treballant per a l'aplicació. La primera és un contracte amb una jornada de treball calculada, segons Glovo, amb les hores fixades per la Tresoreria General de la Seguretat Social després de les diferents investigacions de la Inspecció de Treball. A alguns riders se'ls ofereix treballar tan sols dues hores a la setmana amb aquesta opció. La segona és la mitjana "d'hores d'activitat efectiva" que la plataforma ha constatat durant els últims sis mesos per a cada repartidor. Així i tot, els missatgers consideren que continuen sent de molt poques hores. En alguns casos, per exemple, de tan sols 18 hores setmanals quan el rider tenia una dedicació de jornada completa.

La tercera opció és, directament, demanar la baixa voluntària i renunciar al nou contracte. En aquest supòsit, la companyia assegura que els prepararà la liquidació –han de decidir entre una de les tres opcions en un termini de set dies naturals a través d'un formulari–, però no diu res sobre indemnitzacions pel temps treballat acumulat. "El que es demana és el reconeixement de la jornada completa. L'empresa va dir que regularitzaria tots els treballadors, però no ho està fent", alerta l'advocada Neus Vitó, que porta alguns d'aquests casos. La lletrada també va participar la setmana passada en un nou macrojudici a Barcelona contra Glovo, amb més de 3.000 repartidors afectats, que ha quedat vist per a sentència.

El futur de les flotes

Fonts dels riders que ara per ara continuen sent autònoms avisen que en els últims mesos han notat com els han abaixat les comandes, mentre que Glovo continua fent servir flotes externes de repartidors en aquest moment de transició. "L'algoritme ens donava cada vegada menys feina per deixar-nos morir i que marxem pel nostre propi peu", diu un repartidor. De totes maneres, el responsable de plataformes digitals de la UGT i delegat sindical a Glovo, Fernando García, pronostica que a la llarga les flotes externes també desapareixeran. "Hi està havent força desordre. L'empresa de cop tindrà una operativa gegantina i s'haurà d'organitzar millor", diu. Un altre cavall de batalla serà el conveni col·lectiu que la plataforma aplicarà als nous contractes: és l'estatal de missatgeria, caducat des del 2006 i amb sous desfasats respecte al salari mínim interprofessional (SMI).

Segons va avançar la Cadena SER Catalunya, des que la companyia va prometre deixar de fer servir autònoms fa sis mesos, només 5.000 dels seus 30.000 riders han passat a ser assalariats. Un portaveu de Glovo confirma que tots els repartidors han rebut aquests dies la documentació per formalitzar els seus nous contractes i assegura que des de l'anunci del model laboral "s'ha deixat de contractar nous autònoms". "En diferents situacions, per mantenir l'activitat, així com testejar el model laboral i canvis operatius, s'ha recorregut a terceres empreses. Es tracta d'una cosa habitual en el sector", remarquen des de la multinacional catalana. Davant l'escàs èxit dels nous contractes, la plataforma estaria enviant correus amb jornades més extenses de fins a 30 hores setmanals amb set hores complementàries.

Més enllà de l'enrenou pels canvis en la contractació, Glovo encara té altres fronts oberts als tribunals. Fonts jurídiques de la CGT, que s'ha personat en el procés penal contra Pierre, avancen que la fase d'instrucció d'aquest cas s'ha prorrogat fins a finals de desembre. Fins aleshores encara hauran de declarar com a testimonis més directius de la companyia, com la màxima responsable jurídica fins a principis d'aquest any, Marita Rancé. "Les diligències aniran per llarg", confirmen les mateixes veus. Glovo també anirà a judici el 17 de juny, després que el jutjat mercantil número 2 de Barcelona hagi tirat endavant la demanda interposada per la plataforma de menjar a domicili JustEat per competència deslleial, segons va avançar SER Catalunya.

stats