Mobilitat

La nova llei del taxi preveu l'eliminació progressiva dels VTC urbans a Barcelona

També incorporarà el requisit de saber català per als taxistes

BarcelonaEl projecte de la nova llei del taxi, que la Generalitat presentarà aquest dimecres al Consell del Taxi i ha de portar al Parlament la setmana vinent, preveu l'eliminació dels VTC urbans del miler que hi ha actualment a l'àrea metropolitana de Barcelona a mesura que els vagi caducant la llicència, i la creació d'una nova categoria de VTC anomenada d'alta disposició, que agruparà l'activitat dels VTC tradicionals, amb una precontractació de dues hores i un servei d'almenys una hora de durada. La Generalitat calcula que 600 llicències urbanes decauran amb l'entrada en vigor de la llei, tot i que la intenció és fer una "transició suau", i 300 més podran continuar operant un temps més en compliment de sentències judicials fins que també expirin. El nou text també inclou una plataforma de dades que mitjançant la geolocalització controlarà que taxis i VTC no cometin irregularitats.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Actualment a Barcelona i la seva àrea metropolitana hi ha 10.500 llicències de taxi i 990 de VTC urbans, i a Catalunya la xifra de taxis s'enfila fins a 15.000 i la de VTC fins a 4.074, que cobreixen viatges interurbans. Amb la nova llei, els taxis continuaran podent oferir trajectes interurbans, però els VTC no podran cobrir trajectes amb origen i destinació a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Una de les novetats serà la creació de noves categories per classificar i distingir millor l'activitat dels VTC tradicionals i els de plataforma, que presten servei per a Uber, Cabify i Bolt. També hi ha un apartat per a les limusines, que fins ara no disposaven d'un marc legal tot i que tenen un servei tan específic que no entren en conflicte amb el taxi. Els vehicles d'alta disposició oferiran un transport discrecional i són els coneguts com a VTC tradicionals. Caldrà fer la precontractació amb dues hores d'antelació i estan pensats per servir empreses i atendre cerimònies, entre d'altres. El vehicle, a més, haurà d'estar disponible almenys una hora per al client que ha fet la contractació i mantindrà la prohibició de captar clients al carrer. Com cada any, tindran permisos especials davant de grans esdeveniments, com el Mobile World Congress.

Pel que fa als vehicles VTC que presten serveis urbans o dins l'àrea metropolitana, no podran continuar desenvolupant aquesta activitat, que quedarà només delimitada a trajectes interurbans. Per exemple, es podrà contractar un trajecte de Barcelona a Sabadell però no de Barcelona a l'aeroport del Prat amb una precontractació de 10 minuts. Fonts del departament de Territori han explicat que la llei preveu que els VTC actuïn com a servei complementari del taxi, que és considerat un servei estructural i bàsic i que també actua com a complement del transport públic.

Cargando
No hay anuncios

El català, obligatori

La nova llei també incorporarà el requisit obligatori per a tots els taxistes d'acreditar un coneixement mínim de català. L'entitat de promoció del català Plataforma per la Llengua i l'associació de taxistes Élite Taxi han "aconseguit" que la futura normativa "reguli lingüísticament el sector de forma àmplia i generalitzada", segons un comunicat emès aquest dimarts per Plataforma per la Llengua.

Cargando
No hay anuncios

Fins ara la llei no incorporava cap requisit lingüístic més enllà del que determina el codi de consum ("els usuaris tenen el dret d'expressar-se en llengua catalana"), però alguns ajuntaments sí que ho havien regulat, com passa a l'àrea metropolitana de Barcelona, on s'especifica que els conductors han d'acreditar les dues llengües cooficials, una amb un B1 i l'altra amb un nivell A2.

La novetat del text que s'hauria de registrar aquesta setmana al Parlament és que faria extensiu el requisit lingüístic a tots els conductors de manera retroactiva: afectaria tots els treballadors del sector en actiu, que tindrien dos anys de moratòria per poder acreditar els coneixements, segons Plataforma per la Llengua. El requisit inclòs al projecte de llei és l'acreditació d'un nivell de català equivalent al B1, el tercer més elevat (d'un total de sis) en l'escala de competències lingüístiques del Marc Europeu Comú de Referència, equivalent a un nivell de comprensió i expressió elemental per a situacions quotidianes.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat això, Plataforma per la Llengua i Élite Taxi, que han treballat conjuntament la proposta amb els partits polítics, avisen que treballaran perquè s'incrementi el nivell del B1 al B2, que inclou un coneixement de la llengua suficient per expressar-se amb certa fluïdesa tant oral com escrita. "L'organització en defensa del català treballa des del 2023 amb Élite Taxi per introduir el certificat B2 de català com a requisit per obtenir la credencial professional per exercir de taxista o de conductor de VTC", explica la Plataforma.

Cargando
No hay anuncios

"La incorporació d'un requisit lingüístic al sector pot suposar un canvi històric pel que fa als drets lingüístics dels usuaris, i ha d'inspirar altres sectors professionals a regular-se també lingüísticament", afegeix el comunicat. Aquest és el segon intent de presentar una nova llei per al sector del taxi, que va estar a punt d'arribar al Parlament de Catalunya durant la presidència de Pere Aragonès, però va acabar caient amb el canvi de govern.