Ús del català

Élite Taxi demanarà que es revisi l'autenticitat dels certificats de llengua dels taxistes

El sindicat del taxi sospita de "frau massiu" en els títols de català i castellà i anuncia un acord polític per apujar el requisit de català al nivell B2

4 min
Taxis de Barcelona circulant pel carrer Aragó, en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl sindicat Élite Taxi ha anunciat aquest dijous un "acord polític" amb ERC, Junts, el PSC i la CUP per apujar el nivell mínim de català exigit per obtenir una credencial de taxista del B1 al B2 (equivalent al graduat escolar). Aquesta és la proposta que ja va llançar fa dos mesos el sindicat i que recollirà la nova llei del taxi que s'està redactant i hauria d'entrar al Parlament el 2024. El requisit també serviria per a les llicències VTC, que ara com ara no han de superar cap requisit de llengua. L'Associació VTC-Gran Turisme de Catalunya (amb conductors que no treballen per plataformes com Cabify o Bolt) han reaccionat criticant una mesura "discriminatòria" i "innecessària" i que s'aprova "per la porta per darrere" pocs dies abans de l'inici del Mobile World Congress. L'associació VTC Unauto ha afirmat que "estem sent maltractats i perseguits per part del Govern i l'Àrea Metropolitana de Barcelona", segons el seu president, José Manuel Berzal, que afirma que estan "d'acord" amb l'aprovació del B2 però també demana que "el sector del taxi tingui les mateixes restriccions que les VTC": "Som molt respectuosos amb el tema de la llengua i entenem que es pot exigir que es parli en català, però el que no es pot fer és crear un coll d'ampolla per deixar només a uns fora de joc".

Inscriu-te a la newsletter Llengua En català i sense complexos
Inscriu-t’hi

Però és que Élite Taxi no només demana el B2. El seu portaveu, Tito Álvarez, ha recordat que s'han donat casos de "frau massiu" en l'obtenció dels certificats de llengua i ha avançat a l'ARA que demanaran a l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) que revisin l'autenticitat dels certificats de llengua dels últims deu anys per detectar els casos fraudulents. El gabinet jurídic del sindicat ja està estudiant si, en cas que es demostri el frau, quedaria anul·lada la credencial o hi hauria un termini de prescripció i es podria donar marge per obtenir un certificat oficial real. "Estic convençut que, si es revisa, sortirien més de 2.000 certificats falsos", afirma Álvarez. "Fa temps que ho treballem amb els Mossos d'Esquadra i els hem demanat que s'investigui", afegeix.

Un cas de frau, denunciat

El 2021 la Policia Nacional va arrestar vuit persones per una trama que falsificava certificats d'idiomes de nivell bàsic de català i castellà per obtenir la credencial per ser taxista a Barcelona. Set dels arrestats eren aspirants que pagaven el certificat a 2.000 euros. Les sospites d'irregularitats en els certificats van venir de la mateixa Àrea Metropolitana de Barcelona, que organitza les proves per obtenir les credencials. Els aspirants han de presentar la convalidació de títols oficials d'estudis obtinguts a Catalunya i els estrangers han de presentar certificats lingüístics emesos per l'Institut Cervantes, el Consorci per a la Normalització Lingüística o les escoles oficials d'idiomes de Catalunya.

L'ARA ha demanat reaccions a l'Institut Metropolità i a la Secretaria de Política Lingüística, de moment sense resposta. Fa dos mesos, quan Élite Taxi va anunciar la seva intenció, sí que van admetre a l'ARA que "l'Institut Metropolità del Taxi disposa de sistemes de verificació documental per comprovar l'autenticitat dels certificats presentats, però no té manera de corroborar si el document s'ha obtingut de manera fraudulenta o no". Des d'Élite Taxi consideren que l'IMET hauria de poder fer la comprovació del registre públic dels centres oficials.

Què es demana ara als taxistes?

Dels 13.639 taxistes que hi ha actualment, 5.539 han nascut fora de l'estat espanyol (el 40%). De moment, els requisits de l'Àrea Metropolitana de Barcelona són que els taxistes han de conèixer les dues llengües oficials de Catalunya, el català i el castellà, i com a mínim han de tenir l'A2 d'una i el B1 de l'altra, sense especificar quina han de saber més. En cas que els conductors siguin llatinoamericans i, per tant, parlin castellà, se'ls demana l'A2 de català. Cal tenir en compte que l'A2 és el nivell més bàsic. Hi ha multes de fins a 250 euros en cas que no es compleixi el Reglament Metropolità del Taxi, tot i que no han registrat cap queixa lingüística en els últims cinc anys.

"Hi ha 10.500 llicències de taxi que treballen cada dia. Fem 64 milions de serveis a l’any. Imagina't l'impacte que tindria que el taxista promocioni el català o, com a mínim, que l'entengui", diu Tito Álvarez. Segons la conselleria de Territori, aquest requisit s'introduirà via llei de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2024 i modificarà la llei del taxi del 2003.

Un entrebanc per a les VTC

Mentre que el B2 es demanaria als nous conductors, el portaveu d'Élite Taxi veu difícil exigir-lo retroactivament, i per això proposaran que es posin facilitats perquè els professionals en exercici facin cursos de reciclatge per assolir el nivell mínim. Per això han demanat de participar en el Pacte Nacional per la Llengua. Élite Taxi també ha pactat incloure en la normativa sancions per "mala praxi" dels taxistes, com ara que no apliquin una tarifa correcta. I sobretot demanen la regulació de les llicències VTC.

De fet, a ningú se li escapa que la mesura del B2 de català pot ser vista com una barrera per frenar les llicències de VTC (Vehicle de Transport amb Conductor), que poden operar per a plataformes com Uber o Cabify. Álvarez no ho nega: "Demanem que hi hagi formació, com es demana als taxistes, que només amb dos anys de tenir el carnet no n'hi hagi prou" per conduir un vehicle. L'Associació VTC-Gran Turisme de Catalunya aquest requisit "no té cap lògica" perquè "en el 95% dels casos" porten clients internacionals a qui s'adrecen en anglès.

stats