Consum

El ministeri de Consum sanciona set empreses per falses rebaixes durant el Black Friday

Les sancions s'acosten als 350.000 euros perquè constitueixen una infracció greu

Un aparador del Black Friday
N.R.M
04/07/2025
2 min

MadridEl ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha sancionat set empreses de comerç en línia per rebaixes falses durant el Black Friday del 2023. En concret, el ministeri ha detectat que les companyies, de les quals no ha transcendit el nom, van apujar el preu d'uns quants productes dies abans de la campanya del Black Friday i després els van abaixar fins al preu original durant aquell període de rebaixes, tal com ha explicat Consum aquest divendres a través d'un comunicat de premsa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una gran part de les vendes durant el Black Friday es fan a través del comerç en línia, cosa que obre la porta a grans descomptes, però també és un caramel per a aquestes pràctiques enganyoses, així com per a les ciberestafes.

Aquesta pràctica constitueix una infracció greu i per això el ministeri ha imposat multes de fins a 348.000 euros. En concret, el departament que pilota Pablo Bustinduy recorda que suposa un incompliment de l'article 20 de la llei d'ordenació del comerç minorista, que estipula que per mostrar la rebaixa s'ha d'indicar el preu més baix que hagi tingut el producte els trenta dies anteriors al descompte.

De les empreses que han estat sancionades, tres han admès que han dut a terme aquestes pràctiques enganyoses, han decidit no recórrer les sancions i han pagat la multa, tot i que ha estat rebaixada, segons el ministeri. La resta de companyies no han admès la culpa, de manera que les sancions es mantenen elevades. A més, s'ha prohibit a les empreses sancionades repetir aquestes pràctiques en el futur.

Amb tot, la direcció general de Consum ha conclòs un vuitè expedient per terminació convencional, que suposa l'assumpció de l'empresa d'una sèrie de compromisos per modificar les seves conductes per respectar la normativa vigent. Consum ha tancat aquesta investigació després de monitorar centenars de preus durant el Black Friday amb una eina desenvolupada per la Comissió Europea que permet veure en temps real si les ofertes compleixen la normativa. Actualment, el ministeri manté oberta una investigació sobre les possibles rebaixes falses de la campanya del 2024, de manera que es podrien obrir nous expedients.

Advertència prèvia

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) fa anys que alerta d'estafes i descomptes falsos durant aquesta campanya, sobretot en productes d'electrònica, que són sovint els més sol·licitats, com va poder comprovar l'ARA el 2022. De fet, un estudi publicat per aquesta organització el novembre de l'any passat va certificar que s'havien detectat "més increments que baixades de preu en electrònica i electrodomèstics durant la setmana del Black Friday". L'anàlisi va revelar que un 42% dels productes d'electrònica analitzats durant l'últim Black Friday tenien preus més alts que el mínim marcat al setembre i l'octubre.

stats