Fiscalitat
Economia 05/04/2022

Polònia es queda sola vetant el mínim del 15% de l'impost de societats

La mesura bloquejada forma part d'un acord internacional per gravar les grans multinacionals

2 min
El ministre de Finances de França, Bruno Le Maire, aquest dimarts a Luxemburg

BarcelonaEl govern polonès ha bloquejat l'acord dels països de la Unió Europea per implementar un impost de societats mínim del 15% que s'havia d'aprovar aquest dimarts al consell de ministres d'Economia comunitaris (Ecofin) celebrat a Luxemburg. Aquest mínim del 15% va ser acordat globalment per 130 països -entre els quals tots els de la UE- el juliol passat, en el marc de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), la institució internacional que agrupa les principals economies avançades del món.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, inicialment diversos països es van oposar a ratificar un acord que ja havien signat a l'OCDE. "Alguns estats membres van presentar dificultats tècniques legítimes per aprovar l'acord a escala comunitària", ha assegurat Bruno Le Maire, ministre de Finances de França, el país que ostenta la presidència rotatòria de la UE. "Hem donat solució a totes les dificultats tècniques dels estats membres", ha afegit. És per això que la negativa polonesa no ha agradat al ministre francès, ja que altres països -Estònia, Suècia i Malta- que inicialment s'hi van oposar han aixecat el veto un cop resoltes les seves demandes.

Polònia va reclamar que dins de la normativa europea s'establís un lligam entre els dos pilars de l'acord de l'OCDE. El primer pilar és el que estableix un mínim internacional del 15% per a l'impost de societats per a multinacionals amb uns ingressos anuals superiors als 750 milions d'euros. El segon estableix un impost especial global per a grans companyies del sector digital. La Comissió i la majoria de governs estatals volien avançar ràpidament en la implementació del primer pilar i desvincular-lo del segon dins de la directiva -la norma comunitària-, mentre que l'executiu polonès és el que més ha insistit que els dos hi havien d'aparèixer.

Malgrat això, en l'Ecofin d'aquest dimarts, la directora de l'agència tributària polonesa, Magdalena Rzeczkowska, ha dit que la proposta de la presidència francesa continua sent insuficient, ja que "no és una solució legalment vinculant per assegurar que tant el pilar 1 com el pilar 2 entrin en funcionament en el mateix moment".

Acord en un futur pròxim

"La demanda de Polònia era legítima", ha comentat Le Maire a la roda de premsa posterior a la reunió, però "ara ja no hi ha més obstacles tècnics per a l'adopció" de l'acord. "Hi deu haver una altra raó que jo no conec", ha afegit el ministre francès sobre el bloqueig polonès.

Ara bé, quan se li ha preguntat sobre la possibilitat que Varsòvia bloquegi ara l'acord per obtenir contrapartides en altres àmbits -Polònia i Hongria tenen oberts expedients de la Comissió Europea per vulneracions dels drets fonamentals-, tant Le Maire com Valdis Dombrovskis, el vicepresident de la Comissió Europea, s'han negat a "especular sobre les motivacions" i han reiterat que són les autoritats de Varsòvia les que han de donar explicacions.

"Tenim confiança que l'acord serà possible en el pròxim Ecofin", ha conclòs Dombrovskis. Brussel·les té previst que l'acord estigui tancat perquè la nova fiscalitat entri en vigor el 2024 a tota la UE, encara que text original estipula que els signants l'han d'aplicar a partir de l'any vinent.

stats