Economia 13/02/2017

De la Serna ja dona per "impossible" l'acord amb els creditors de les autopistes fallides

El ministre de Foment assegura, a més, que els estibadors estan duent a terme una vaga encoberta

Júlia Manresa
3 min
El govern espanyol veu "molt complicat" un acord amb la banca

MadridEl ministre de Foment ho dona per perdut. Íñigo de la Serna ha explicat aquest dilluns en una entrevista a RNE que si fins ara veia "difícil" un acord amb les empreses creditores per mirar d'atenuar els costos públics del rescat de les autopistes radials fallides ara ja està "en la fase d'impossible". La negociació es preveia complicada d'entrada, perquè part del deute es troba en mans de fons oportunistes que busquen arribar als tribunals i que l'Estat hagi d'afrontar la famosa clàusula de responsabilitat patrimonial.

Així doncs, De la Serna ha explicat aquest dilluns que "l'Estat està disposat a negociar sempre que de l'acord en surtin uns termes favorables per a l'administració", cosa que vol dir "abonar un import inferior al que previsiblement s'hauria d'abonar si es deixa que el procés judicial arribi a la responsabilitat patrimonial de l'administració". Quan Mariano Rajoy va ser reelegit president del govern espanyol i va nomenar el seu equip de ministres, l'executiu ja va anunciar que l'Estat assumiria la gestió d'aquestes autopistes radials de peatge. Concretament es tracta de 9 carreteres que sumen un total de més de 600 quilòmetres, 6 de les quals surten directament de Madrid.

De la Serna ha reiterat que tècnicament no es tracta d'un rescat. "Es tracta d'una situació judicial que porta unes empreses a la liquidació i en què nosaltres no intervenim", ha explicat abans d'aclarir que "el que passa és que es reverteix al titular, que és Foment".

El que no deixa clar el titular del ministeri de Foment és el cost que aquest departament calcula que pot tenir l'absorció d'aquesta gestió. Les empreses calculen que el preu ascendeix a més de 5.000 milions d'euros, però l'executiu de Rajoy no s'ha pronunciat encara sobre aquesta qüestió.

Justament perquè Foment es troba amb aquest problema amb les radials, però també amb el túnel del Pertús, per exemple, l'Estat ja prepara una normativa per blindar-se en futurs casos en què aquesta mena d'adjudicacions públiques acaben per sortir a compte malgrat fer fallida gràcies a l'import de la clàusula de responsabilitat patrimonial de l'administració.

Conflicte amb els estibadors

Però ara mateix el primer foc que ha d'apagar el ministeri de Foment és el conflicte amb els estibadors, que han engegat protestes per la imminent liberalització del seu sector a instàncies d'una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europa. De la Serna ha recordat que el govern està "obligat a acatar la sentència" i que serà aquest divendres quan l'executiu aprovarà el decret llei que modifiqui definitivament la llei de ports.

El ministre, però, ha estat contundent i ha assegurat que "es té plena constància de la vaga encoberta" perquè són les empreses les que han fet arribar al ministeri que s'està treballant per sota del 85% del rendiment. A més, el ministre ha assegurat que les empreses els estan fent arribar notícies sobre "actes vandàlics" dels treballadors. De fet, aquest dimarts Foment es tornarà a reunir amb els sindicats per mirar d'ultimar l'acord i evitar la vaga que els estibadors han convocat per al 20, 22 i 24 de febrer. Un escenari que De la Serna ha augurat "perjudicial per a l'economia espanyola" i ha constatat el risc de desabastiment de diversos sectors si es col·lapsen els ports espanyols.

Baixada dels preus dels bitllets d'avió

Recentment el govern espanyol ha aprovat el document que regula l'autoritat aeroportuària, que delimita les inversions d'Aena per als propers 5 anys, però també garanteix una baixada de les taxes portuàries de l'11% en aquest període. Segons De la Serna, aquesta rebaixa ha de repercutir en un abaratiment dels preus dels bitllets per part de les aerolínies. Segons el ministre de Foment, diverses aerolínies (com Ryanair) ja han afirmat que abaixarien els preus dels bitllets.

stats