Consum

Més de 50 milions de trucades i missatges fraudulents bloquejats en sis mesos per les companyies de telefonia

Orange, Vodafone o Telefónica estan obligades a bloquejar els números que no han estat assignats a cap client

BarcelonaEl pla del govern espanyol per frenar les estafes telefòniques comença a donar resultats. En només sis mesos, els operadors de telecomunicacions han bloquejat més de 50 milions de trucades i missatges fraudulents. És una realitat ben coneguda per tothom i, cada cop, més freqüent. Missatges de text que informen de problemes en l'enviament de paquets quan se n'està esperant un, converses de WhatsApp que demanen ajuda perquè un familiar ha perdut el telèfon i necessita ràpidament un ingrés, trucades amb veus robòtiques que ofereixen llocs de treball amb molta facilitat... La llista d'exemples és infinita i tots persegueixen que els usuaris abaixin la guàrdia i donin les seves dades personals per poder accedir als seus comptes bancaris.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per intentar posar-hi fre, el govern espanyol va activar un paquet de mesures fa mig any, dividit en diverses etapes. "Era un problema que estava creixent exponencialment i causant importants danys econòmics", ha valorat el ministre per a la Transformació Digital, Óscar López. Per exemple, des de principis de març, companyies com Telefónica, Orange o Vodafone estan obligades a bloquejar trucades i SMS de números que no hagin estat assignats a cap client. Aquest és el cas dels números que comencen per 3 o per 4.

Cargando
No hay anuncios

De moment, el pla ha funcionat millor en el bloqueig de les trucades: se n'han frenat prop de 48 milions, mentre que només s'han evitat 2,2 milions de missatges. El cost de totes aquestes mesures l'estan assumint íntegrament les companyies de telefonia.

Fre a les trucades comercials

El pla de l'executiu socialista també ha prohibit que les trucades comercials les facin telèfons mòbils en una segona fase del pla que va començar al juny. Aquest és un dels tipus d'estafa que més enganya els usuaris, que confien en números nacionals que no tenen guardats en la seva agenda de contactes perquè els truquen de part de companyies que sí que coneixen. Ara, les empreses que les fan han d'utilitzar números amb prefixos geogràfics reservats únicament per a comunicacions comercials, tot i que estan trobant noves vies per continuar delinquint, tal com reconeixen des del ministeri. També s'han habilitat els números 800 i 900 per realitzar-les. Aquests números designen serveis gratuïts i abans només podien rebre trucades.

Cargando
No hay anuncios

Així mateix, els operadors també han passat a bloquejar les trucades i els missatges que tenen origen internacional –excepte per als números que estan en roaming i fan servir el telèfon a l'estranger–, però que simulen que el seu origen és un número espanyol per enganyar l'usuari, una de les altres pràctiques més comunes en els casos de frau telefònic. Aquesta mesura es va activar després de veure que moltes trucades fraudulentes provenen d'altres estats com els Països Baixos o el Regne Unit, però a l'usuari li consta que es fan des d'Espanya.

Cargando
No hay anuncios

Amb aquesta segona fase, el bloqueig d'estafes s'ha disparat. Durant els primers tres mesos, la mitjana de trucades fraudulentes detectades cada dia va ser de 235.600, mentre que, en el cas dels SMS, va ser de 10.000 missatges. Amb les noves mesures en vigor des del juny, la detecció diària ha crescut fins a les 434.915 trucades, amb un creixement del 85%, i els 18.600 SMS, un 86% més.

Base de dades estatal per enviar SMS

De cara a l'any que ve, el pla antiestafes telefòniques del govern espanyol preveu crear una base de dades oficial. Gestionada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), registrarà els codis que utilitzen les empreses i les administracions públiques per identificar-se quan envien missatges de text.

Cargando
No hay anuncios

"En alguna ocasió es rep un SMS que suposadament és de Correus o de la DGT, i en realitat no ho són. Estan suplantant la personalitat, no només d'organismes públics, també d'empreses privades", ha advertit el ministre. Aquesta futura eina, de més complexitat tècnica, servirà per verificar amb més facilitat que només els envien les entitats autoritzades a fer-ho i localitzar més ràpidament els intents de suplantació.

Què fer davant d'un SMS o una trucada inesperada d'una empresa?

Primer de tot desconfieu, fins i tot si s’identifica com l'entitat bancària o l'empresa de subministraments que teniu contractada. Les companyies no poden oferir ni vendre productes o serveis per mitjà de trucades o missatges sense la vostra acceptació.

Alguns indicis per detectar missatges fraudulents: tenen un remitent desconegut, estan mal redactats, són en llengües estrangeres o bé el text sembla una traducció automàtica, o demanen dades personals o bancàries, normalment amb urgència. Per exemple, poden informar d'un suposat bloqueig del compte bancari, de les xarxes socials o el correu electrònic, l'entrega d'un paquet o l'oferiment de regals o promocions...

No obriu ni respongueu els missatges de mòbil. Vigileu especialment amb els enllaços que us arribin de remitents desconeguts: podrien apuntar cap a pàgines fraudulentes per captar les vostres dades personals o per instal·lar-vos programes maliciosos en el telèfon o en l’ordinador ('phishing' o pesca de contrasenyes).

No faciliteu dades bancàries (número de compte, claus d’accés) ni dades personals (telèfon, adreça, DNI).

Si cal, contacteu directament amb el servei d'atenció al client de la companyia corresponent.

Per evitar aquestes trucades en el telèfon fix, es pot demanar a l’operadora de telefonia no aparèixer en les guies telefòniques públiques. També us podeu inscriure en el servei de les Llistes Robinson, per evitar rebre publicitat d'entitats o empreses amb les quals no s'ha tingut cap relació.