Els taxistes criden a ocupar la Gran Via aquest dimarts amb el sector dividit
Élite Taxi convoca una aturada per defensar-se d'Uber: "No serà un dia qualsevol"
BarcelonaEl taxi tornarà a sortir al carrer. Élite Taxi ha convocat una aturada aquest dimarts per defensar la futura llei del taxi, en procés de tramitació parlamentària, davant de la pressió per tirar-la enrere de plataformes com Uber, Bolt i Cabify, així com per protestar contra els incompliments reiterats de la normativa per part de les empreses propietàries de les llicències de VTC. "No serà un dia qualsevol: serà el moment de demostrar que el taxi és viu, unit i decidit a fer complir la llei. No es tracta d'ideologies, sinó de dignitat professional i defensa del servei públic", defensa el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, la cara més visible de la lluita del taxi a la ciutat en els últims anys.
La protesta arrencarà a dos quarts de deu, i els taxis començaran a omplir la Gran Via des de la plaça Tetuan. Un cop s'ompli el tram fins a passeig de Gràcia, els taxistes el bloquejaran, des de Rosselló fins a plaça Catalunya. En tot moment deixaran un carril d'emergència per sentit, tant a passeig de Gràcia com a la Gran Via. A més, durant l'aturada, que s'allargarà fins a les quatre de la tarda, es garantiran serveis mínims per atendre situacions d'emergència de manera gratuïta, amb vehicles que aniran clarament identificats.
Durant l'aturada del sector, se celebrarà una assemblea general en la qual els taxistes decidiran cap a on dirigiran la manifestació de protesta per la ciutat. Es contemplen possibilitats com anar cap a la seu de Foment del Treball pel seu suport al sector de les VTC o cap al Camp Nou, amb la ferida encara oberta per l'acord recent que ha tancat el Barça amb Uber. "No volem, ni podem, competir amb el pressupost de màrqueting d’una multinacional. El nostre únic altaveu real és la mobilització col·lectiva", remarca Álvarez.
Aquest cop l'associació de taxistes, la més representativa de l'àrea metropolitana de Barcelona, ha volgut arribar a tot el taxi català i ha aconseguit l'adhesió de les quatre capitals. "Des de Figueres fins a Tarragona", subratlla Álvarez, que ha estat fent assemblees per tot el territori per unir el sector. Segons els seus càlculs, la protesta de dimarts rebrà el suport del 90% del sector. A Catalunya, hi ha unes 12.500 llicències de taxi, de les quals 10.500 es concentren a l'àrea metropolitana.
Uns esforços que han topat amb el rebuig d'altres associacions barcelonines com el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), que critica que la vaga es convoca per aprovar la futura llei sense modificacions tot i que conté elements "molt perjudicials per al sector" que s'han de canviar. Tampoc hi està d'acord l'Agrupació Taxi Companys (ATC) perquè creu que "s'han fet massa aturades i vagues que no han tingut cap impacte real en la millora de les condicions dels taxistes", ni l'Associació de Taxistes Pakistanesos de Catalunya (Pak Taxi) que denuncia que la protesta "no aportarà cap benefici real".
"Resulta incomprensible que tres organitzacions que s'autodenominen representants del sector callin quan es demana el compliment estricte de la llei. Mentre el taxi exigeix control, sancions i justícia, ells parlen de calma i paciència", lamenta Álvarez, que assenyala que aquestes associacions s'estan posant al costat de plataformes de VTC com Uber, Cabify i Bolt, així com de l'aplicació de taxis Freenow. Amb les posicions dividides entre les associacions, Élite Taxi fa una crida a la calma per evitar xocs aquest dimarts entre els taxistes en vaga i els que no la faran.