Els taxistes donen un primer avís amb una jornada de protesta que divideix el sector
Mig miler de vehicles bloquegen la Gran Via i el passeig de Gràcia durant unes hores
BarcelonaDes de primera hora del matí d'aquest dimarts centenars de taxis han ocupat la Gran Via i el passeig de Gràcia de Barcelona, en una nova aturada que no ha aconseguit convèncer tot el sector. La jornada, convocada per Élite Taxi, ha estat el primer avís que han donat els taxistes en defensa de la futura llei del taxi, en procés de tramitació parlamentària, davant de la pressió per tirar-la enrere de plataformes com Uber.
"Són els carteristes del transport", ha sostingut el portaveu de l'associació, Tito Álvarez, que ha dirigit la manifestació de taxistes cap a Foment del Treball, sense oblidar-se de canviar el nom de la patronal i batejar-la com a "Foment del Treball Precari". Amb mig miler de taxis aturats en una de les principals artèries de la ciutat, segons dades de la Guàrdia Urbana, els manifestants s'han plantat davant de la seu de la patronal per criticar el suport que dona a les plataformes de VTC. "Som la gent de baix lluitant contra els de dalt. No aconseguiran silenciar-nos i no ens deixarem immobilitzar per la màfia d'Uber", ha dit Álvarez, al ritme de les traques de petards que han anat explotant en plena Via Laietana contra "els voltors financers".
Tot i que el bloqueig de la Gran Via estava previst fins a les quatre de la tarda, els taxistes han decidit desconvocar-lo poc abans d'arribar a la 1 del migdia. Però han deixat clar que si la futura llei del taxi es torça no es quedaran quiets. "No ens aturarem i tornarem al carrer el febrer", ha avisat Álvarez, que sap que és el mes en què comencen a arribar a la ciutat grans congressos internacionals, com l'Integrated Systems Europe i el Mobile World Congress (MWC).
Molts dels participants en la manifestació han reconegut que la d'aquest dimarts ha estat una protesta "fluixa" i "poca cosa", en comparació amb les mobilitzacions que va protagonitzar el taxi fa anys a la capital catalana, quan milers de taxis van bloquejar el carrer durant dies. I que s'ha fet curta, després que el bloqueig s'hagi aixecat unes quantes hores abans. No hi ha ajudat la data escollida, just després d'un pont, com tampoc que la vaga de taxis coincidís amb la de metges.
Però, especialment, hi ha pesat la desmobilització del sector. Élite Taxi és l'associació més representativa de l'àrea metropolitana de Barcelona, ja que dona veu a més de la meitat de les 10.500 llicències que hi ha. La resta se les reparteixen entre el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), l'Agrupació Taxi Companys (ATC) i l'Associació de Taxistes Pakistanesos de Catalunya (Pak Taxi), i cap d'aquestes associacions s'ha sumat a la protesta. Ho han fet amb arguments variats: l'ATC assenyala que "s'han fet massa aturades i vagues que no han tingut cap impacte real en la millora de les condicions dels taxistes" i Pak Taxi considera que la protesta "no aportarà cap benefici real".
Tot i la divisió, Élite Taxi sí que ha aconseguit ampliar el seu impacte més enllà de la ciutat, amb la participació de companys de Figueres, Terrassa, Sabadell i Lloret de Mar, on la desregulació de les llicències VTC també és un problema. Taxis blancs d'altres municipis catalans s'han sumat al bloqueig de la Gran Via, mentre no gaire lluny els taxistes de plataformes com FreeNow continuaven treballant i plataformes com Uber multiplicaven el preu dels seus serveis. "Comença a haver-hi queixes per les tarifes de les VTC. És el que passarà si el taxi desapareix. Ells només volen abusar", ha insistit Álvarez.
El Govern vol aprovar la llei "al més aviat possible"
Davant de la protesta convocada pels taxistes, el Govern ha reiterat el seu compromís amb el sector. "Esperem que la llei s'aprovi al més aviat possible", ha subratllat la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, també consellera del departament que ha liderat la nova normativa. Segons els seus càlculs, els primers fruits s'esperen per al primer trimestre de. 2026.
També hi ha respost la patronal de les VTC, Unauto. El seu president, José Manuel Berzal, ha reclamat de nou que el Govern aturi la nova normativa. Per si no n'hi hagués prou, Uber ha aprofitat la jornada per anunciar que pagarà 1.500 euros per finançar l'assegurança a cada taxista que s'incorpori a la plataforma fins a finals de març de l'any que ve. Segons la plataforma, hi ha uns 2.000 taxistes que treballen amb ells a Barcelona i "generen el doble d'ingressos que els que treballen només a mà alçada o amb radioemissora, i arriben a superar els 10.000 euros de facturació mensual".